Los bericht bekijken
Oud 16 september 2006, 21:12   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Zij die oproepen tot moord op de paus, zijn meestal dezelfden als diegenen die de omgekomen moordenaars van ongelovigen als martelaren beschouwen.

Ze beseffen niet dat een eventuele moord van de paus een martelaar zou maken, maar dan in een totaal andere, veel universeler betekenis van een would-be-maartelaar die in feite niks meer of niks minder dan een terrorist is.

Hoezeer ik ook Benedictus' woorden betreur - en vooral het (m.i. overtrokken) effect ervan in de moslimwereld - als de man ooit het slachtoffer zou worden van een moslimmoordenaar, dan zou de islam wel eens een heel gruwelijk gezicht kunnen laten zien.

Als moslims willen dat niet-moslims de islam als vredelievend en humaan gaan beschouwen, dan zijn zijzelf de eerste verantwoordelijken daarvoor.

Roepen zij op tot geweld - want dát is het tenslotte, die fatwa - dan vormt dit voor zovele niet-moslims (eens te meer, jammer genoeg) een bewijs dat de religie des duivels is. Vergeleken met het in oorsprong (en vandaag opnieuw) pacifistische christendom komt de islam er dan bijzonder bekaaid vanaf.

Betreden zij echter meer vredelievende en humane paden (betogingen, diplomatieke druk), en doen zij een ernstige inspanning om de gemoederen wat te bedaren, dan zou ik, geëngageerd katholiek, kunnen begrijpen dat - hoewel ik theologisch onder geen beding de islam als de waarheid kan beschouwen - de islam tenminste niet de implementatie is van de Antichrist.

Het is nog te vroeg voor definitieve stellingname. Ik ben er nochtans van overtuigd dat miljoenen moslims wereldwijd van harte hopen dat Benedictus niét het slachtoffer wordt van een moord. Eén enkele moordenaar kan, de islam eens te meer in discrediet brengend, het leven van miljoenen moslims wereldwijd nog lastiger maken dan het al is.

En mét die moslims, die niet van kwade wil zijn, bid ik dat dit de wereld moge bespaard blijven. Niet alleen omwille van de figuur van de paus, maar ook omwille van die miljoenen bonafide mensen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden