Los bericht bekijken
Oud 17 september 2006, 15:42   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik weet dat in het algemeen in Vlaanderen laksheid de norm en in Wallonië koppigheid en tegenwerken de norm is, maar.... "significante minderheid" of niet, een gemeente daar in Vlaams Brabant die geen faciliteitengemeente is, is toch absoluut niet verplicht om onderwijs in het Frans te voorzien?
Ik bedoel : het is toch ONZE FOUT als wij die verfransing in de hand werken door in een nietfaciliteitengemeente Franstalige scholen toe te laten (en ervoor betalen) of zie ik dat verkeerd?
In niet-faciliteitengemeenten verstrekt de Vlaamse Gemeenschap geen franstalig onderwijs. Franstalige inwoners kunnen hun kinderen echter nog altijd naar Franstalige scholen in een andere gemeente sturen bv. in Brussel, dat zo ver nu ook weer niet is. Of ze sturen ze naar Franstalige scholen in de naburige faciliteitengemeenten, wat wettelijk niet toegelaten is (in principe mogen enkel ingezetenen van de gemeente in kwestie gebruik maken van de faciliteiten ter plaatse). Die scholen worden zo een echte verfransingsmachine en de kinderen worden niet ingeburgerd, want ze leren geen Nederlands. Zo kunnen de Franstaligen dus in een eentalig Nederlandstalige gemeente wonen en toch bijdragen aan de verdere verfransing. Op den duur zijn er dan in de niet-faciliteitengemeente zoveel Franstaligen dat men de Vlamingen probeert voor een voldongen feit te plaatsen en men dan ook daar faciliteiten wil verkrijgen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden