Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Inderdaad, ik begrijp het als een zoveelste aanval op de sociale zekerheidskassen.
Indien er niks meer betaald zou moeten worden, zou haast niemand dat nog doen, wees er maar zeker van. De mensen zijn zo kortzichtig en egoïstisch dat ze zeker niks meer zouden geven voor anderen die in de penarie zitten.
Anderzijds denk ik wel dat het bestaande systeem ook niet ideaal is in die zin dat het te ingewikkeld is. Er zijn zoveel criteria en regeltjes dat degenen die het het hardst nodig hebben, het minste krijgen. Omdat veel mensen - mede door de ondoorzichtigheid van heel het systeem - niet eens weten waar ze hun recht moeten halen of waar ze recht op hebben.
Daarom pleiten wij ook voor een onvoorwaardelijk basisinkomen. Maar dat moet dan wel hoog genoeg zijn voor iedereen om ervan te kunnen leven. Ik ben geen Vivant-aanhanger die de uitkeringstrekkers met een uitkering van ongeveer 750 euro met minstens 210 euro per maand willen bekorten.
Dat zijn allemaal vermomde neoliberale aanvallen op het bestaande sociale zekerheidssysteem. Dat systeem zit vol fouten en is verwerpelijk, maar het is het beste dat we gehad hebben tot nu toe en daarom dient het beschermd te worden. Het huidige systeem kan afgebouwd worden als er een beter voor in de plaats wordt gezet dat mensen gelijke rechten geeft.
|
Hoezo, limburgse?
Lees ik hier nu zwart op wit dat mensen egoïstisch zijn en daarom tot "solidariteit" moeten gedwongen worden door de geweren van de overheid?
Laat dan voor eens en voor altijd het argument van de solidariteit vallen, en wees gewoon eerlijk: jij wil dat mensen kunnen doppen enzoverder en je vindt dat anderen daar voor moeten opdraaien.
Ik geef toe, het klinkt minder vrolijk en nobel dan "solidariteit" maar je bent dan tenminste eerlijk.
En het is een nogal boude stelling dat mensen egoïstisch zouden zijn. Enfin, dat is één zaak - maar daaruit afleiden dat niemand nog iets zou geven aan de staat is dan ook weer vergezocht. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen voorstander zijn van de sociale zekerheid in één of andere vorm; waarom zouden ze dan niet vrijwillig bijdragen storten?