Los bericht bekijken
Oud 19 september 2006, 12:02   #10
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik ben 1,5 jaar dossierbeheerder geweest voor een bedrijf waar ik een 4000 klanten moest beheren welke allemaal uit Brussel en Wallonië kwamen. Gezien het meestal kleine zelfstandigen waren (beenhouwers, bakkers, schrijnwerkers, ...) was het frans zeker niet standaard. Men spreekt er zelf nauwelijks behoorlijk frans, zeker in de streken die nu enorm achtergesteld zijn. De eerste maanden had ik er behoorlijk last mee, later viel het wel mee.
Bovendien hebben de franstaligen (zowel in Wallonië als Frankrijk) de gewoonte om je haast uit te lachen als je een woord verkeerd uitspreekt of verkeerd gebruikt. Toen dit de laatste keer voorviel in Frankrijk (in een restaurant gebruikte ik nonante ipv van het welbekende 4x20+10) heb ik daar even serieus uitgehaald naar de uitbater. Ik vroeg hem waar hij het recht vandaan haalde mijn talenkennis te bekritiseren wanneer hij zelf het frans niet correct kon gebruiken, er nog aan toe gevoegd dat hij dit misschien kon overwegen wanneer hij net als ik 4 talen kon spreken (Nederlands, Frans, Engels, Mandarijns).
wel, in het verlengde: een Brusselse collega vertelde me ooit dat Franstalige Brusselaars/Walen geen Nederlands durven spreken omdat ze slechte ervaringen hebben met Fransen en ervan uitgaan dat ze zullen worden uitgelachen als ze niet 100% perfect Nederlands spreken..
vulpes is offline