Los bericht bekijken
Oud 12 september 2003, 23:49   #7
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Is het de taak van een democratie om zichzelf in stand te houden, ook al is de bevolking er tegen?
Neen, daar de instellingen er slechts zijn ten dienste van het volk. Instellingen kunnen afgeschaft worden als het volk daarvoor te vinden is. Kijk naar wat in Liechenstein is gebeurd: daar heeft het volk de prins met een bijna absolute macht bekleed. Is dat democratisch? Ja, het gebeurde na een volksraadpleging.
In het gavel van Liechtenstein is het misschien nog goed afgelopen. Er zijn toch een hoop andere verschrikkelijke dictaturen waarvan de leider democratisch verkozen is. Natuurlijk weet iedereen dat Hitler democratisch verkozen is, maar ik dacht mij te herinneren dat Saddam ook ooit verkozen is. Mobutu ook dacht ik. Kazachtstan is ook een voorbeeld denk ik. Ik meen dat er ook landen naar het moslimfundamentalisme aan het gaan zijn doordat de bevolking het wil, bijvoorbeeld Nigeria.

En dan is nog het probleem: wat doe je erna?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden