Los bericht bekijken
Oud 13 september 2003, 01:24   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door storm op zee
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Het is toch interessant hoe al die kleine politieke particuultjes blijven doorgaan.

Ik begrijp wel dat je eens iets nieuws probeert, maar wanneer het niet lukt dan hou je toch op. Anders wordt het verloren geld en moeite. Ongeacht de politieke strekking.
Of niet soms?
Dat heeft Resist gedaan. Mislukt, proberen iets anders.

Maar al die partijtjes van niemendal die geen resultaten boeken, LSP, Liberaal Appel, NV-A, Vivant, BUB, ... noem maar op. En er maar blijven in geloven. Ok, je kunt zeggen dat het Appel bijvoorbeeld nog een tweede kans moet wagen. Hoewel, zodanig weinig de eerste keer gehaald. En de anderen die reeds meerdere keren hebben geprobeerd, en telkens van een kale reis terugkomen.

Ik begrijp het echt niet. Zegt men anders niet dat een ezel geen twee keer over dezelfde steen struikelt?
De administratie waar u reclame voor maakt heeft ook geen bestaansrecht, of willen we nog eens beginnen over het totaal procent stemmen dat Bush haalde?
Ja, laten we het daar eens over hebben. Ik geef u zelfs 5% stemmen cadeau.

Nu heeft Bush er ergens rond de 44%. En de grootste Belgische partij heeft hoeveel % van de Belgische stemmen? (Belgische he, niet Vlaamse). Allez, een goeie 15% a tout casser.

Wat was het weer dat ge wou zeggen ivm democratie en bestaansredenen?
Zwak hoor, TomB.
De Republikeinen hadden 24,1% van de stemmen van de stemgerechtigde Amerikanen, en een half miljoen stemmen minder dan de Democraten. Toch hadden de Republikeinen de verkiezingen gewonnen en mochten ze een regering samenstellen.
In België heeft de paarsgroene regering de steun - of toch tenminste de stem - van meer dan 51% van de (meerderjarige, stemgerechtigde) bevolking.

En wat de topic zelf betreft: ach, zolang er mensen zijn die hun gading niet vinden bij de bestaande partijen zullen er minipartijtjes opduiken. De meeste zullen algauw een stille dood sterven. Anderen zullen een kwakkelend bestaan leiden, met een plaatselijk mandaat of een kortstondige flirt met de 1%-grens als enig hoogtepunt. En af en toe zal zo'n bonzaï-partij uitgroeien tot een belangrijke speler in het politieke landschap, en aan dat voorbeeld zullen mensen zich spiegelen wanneer ze zelf hun eigen partijtje uit de grond stampen...
Uiteindelijk is elke partij klein begonnen. [size=1](...zeggen vooral de dromers van de minipartijtjes)[/size]
Eh, u neemt de stemmen van de eerste ronde of zo en vergelijkt ze met de stemmen van een aantal groeperingen samen. Zo kan ik ook mooie vergelijkingen maken. Feit is dat er een delicaat kiessysteem bestaat waar meer als 50 deelstaten worden vertegenwoordigd, dat zorgt ervoor dat presidenten kunnen verkozen worden met een minieme minderheid. Ik vind het best wel grappig dat mensen uit het land der pariteiten zich daar druk over maken.

Ik deel uw mening mbt tot het eigenlijke topic.