"eum... fascist? Weet jij eigenlijk wel wat dat woord betekend?"
eum.. NSV ! Weet ik wat het woordt betekent, kent ge de mens op het fotoke dat onder tommymax 2 staat?
Ik heb geen probleem met wereldvreemdheid, ik sta elke dat op m'n werk met m'n twee voeten in de realiteit, gij ook wss?, maar ik verdedig de belangen van de werkende klasse, en die hebben inderdaad geen boodschap aan welke belangen er spelen voor den baas, als je in dat verhaal mee gaat, dan zitten we hier toegevingen te doen, zodat ze in Duitlands of Engeland of Polen de fabrieken dicht doen. Aan de concurrentielogica moet je niet meedoen, want dan loop je vast.
Ik deel geen diploma's marxisme uit, dat was gewoon een parafrase op iets dat Lenin eens geschreven heeft (de echte kenners weten zonder twijfel waar ik dat tegengekomen ben: corrigeer me maar als ik me van auteur vergis). Als je daar al zo fel op reageert dan zit je met een serieuze frustratie hoor. Hetzelfde met dat van de wereldrevolutie : nu mag jij ook eens in een ML tijdschrift aanduiden waar 'we' dat verkondigen... dat is ook een van uw fantasietjes.
Ik had het over wat wij als werkende mensen vooral willen, dus deftig loon, SZ etc...ik ben van de opvatting dat we de lonen en de SZ het best verdedigen door samen te strijden, en best in één organisatie of toch met een verregaande samenwerking. De vakbonden en de politieke partijen moeten in de lage loonlanden eisen stellen aan het patronaat, zodat ze zelf ook een deftig leven kunnen opbouwen, én het verschil met onze lonen kleiner wordt. Het nationalisme in de imperialistische landen is een vergif, in Palestina kan een nationalistische beweging op zijn plaats zijn, zij worden onderdrukt en bezet door een vreemde natie. De Vlamingen worden niet onderdrukt of bezet, hun rechten worden niet ontnomen, die strijd is gestreden.
|