Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Basy Lys,
Webcrusader gewaagt over "de fundamenten van de islam". Jij hebt het alleen maar over Mohammed en de koran. Daartussen ligt een wereld van verschil....
|
Ik heb wat rondgezworven in deze wereld, onder meer in Marokko, Algerije, Lybië, Somalië, Soedan, Kenya, Saudi Arabië, Iran, Pakistan, India, Bangla Desh, Indonesië, de Filippijnen.
Ik had toen V.S. Naipaul nog niet gelezen:
V.S. NAIPAUL,
Among the Believers: An Islamic Journey, New York, 1981, ISBN 0-394-71195-5
V.S. NAIPAUL,
Beyond Belief. Islamic Excursions among the Converted People, London, 1998, ISBN 0 349 11010 7
die als excellent observator en erudiet schrijver de dingen veel beter beschrijft dan ik ooit zou kunnen.
De fundamenten van de "islam" zijn inderdaad de koran en Mohammed's voorbeelden die te vinden zijn in de hadiet en de sira. Wie rotsvast gelooft in die fundamenten is nu eenmaal een fundamentalist.
De "islam" kent inderdaad nauwelijks een centraal gezag, als men geen rekening houdt met leidende figuren zoals de ayatollah's of met de religieuse baas van Al-Azhar. De "islam" is dan een collectief, met collectieve verantwoordelijkheid.
Als Yahya zich distantieert van Al-Qaeda voegt hij er in een ruk aan toe dat hij betwist dat Al-Qaeda verantwoordelijk is voor de misdaden die deze organisatie gepleegd heeft. Dit is de eeuwige elende met alles wat er verkeerd loopt in de mohammedaanse wereld: iedere betrokkene verklaart zich steevast onschuldig, terwijl zij echter nooit ofte nimmer zullen onvoorwaardelijk protesteren tegen de misdaden van hun geloofsbroeders. Een interessante schets van deze vorm van deceptie is te vinden in het artikel
Turfmolm op
http://lagonda.blogspot.com/
Ik verwacht dus dat Yahya hier binnenkort een hele reeks aanklachten zal publiceren tegen zijn misdadige geloofsbroeders.