Los bericht bekijken
Oud 22 september 2006, 09:33   #91
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uiteraard is een (Vlaams) parlementaire beslissing voldoende, de internationale gemeenschap trekt immers het systeem van parlementaire volksvertegenwoordiging niet in twijfel ...(lees prof Suy hierover ... zoek in Secessie naar info)

zoek eens wat op Boetfort groep binnen de CD&V ... daar zitten nog een aantal zekere stemmen (volgens mij zekerder dan Spirit en/of N-VA)
'k heb in google secessie en suy ingetypt.. maar daar heb ik - bij snellezen - nergens zien staat dat de internationale gemeenschap de secessie uitgesproken bij een gewone parlementaire meerderheid erkent.. daarin wordt gesteld dat het onduidelijk is en vooral politiek: wat is de macht van de oorspronkelijke staat vs de invloed van de afgescheiden staat..

Ik neem aan dat een secessie uitgesproken door de meerderheid van het parlement véél minder impact internationaal gaat hebben dan een secessie uitgesproken door een 2/3 meerderheid (voor de wijziging van de grondwet heeft men een bijzondere meerderheid.. 't lijkt mij logisch dat dat argument tav de internationale gemeenschap steek gaat houden) en naast een referendum kan men moeilijk naast kijken... daarvan is geweten dat het in de praktijk door de internationale gemeenschap wordt erkend als manier om af te scheuren.. (en toch te worden erkend).

nog los daarvan.. waar ga je die meerderheid halen? hoe sterk staat de facto de boetfortgroep? gaat iedereen zover mee dat men ook secessie wil? 'k heb er ook geen idee van hoeveel mensen van die groep in het parlement zitten etc..

Wat er ook van zij.. we zitten (nog) niet in een secessie-scenario...

wat die ambassade dus betreft: dat zou betekenen dat vlaanderen geld moet ophoesten dat helemaal niet wordt gecompenseerd met een 'transferstroom'.

Het geld zou dus ergens vandaan moeten komen.. en gelet op de vraag naar sociale woningen, de problematiek van de vergrijzing etc.. heeft vlaanderen wel andere katten te geselen dan een ambassade in japan.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden