Los bericht bekijken
Oud 22 september 2006, 12:57   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Dit is zo typisch voor simplistisch rechts: elke vorm van kritiek op de verschrikkelijk stompzinnige aanpak van de VS van hun "war on terror" wordt goedgepraat met een verwijzing naar de moslimterroristen of de Russen in Tsjetjsenië. Ik ben absoluut geen voorstander van fundamentalistische terroristen, noch van hun ideologie, noch van hun methodes. De acties van Poetin in Tsjetsjenië zijn inderdaad verschrikkelijk en worden onvoldoende belicht in de media. Maar dat is nog geen reden om te zwijgen over de stommiteiten van de Bush-administratie. Er is immers een belangrijk verschil tussen de gruweldaden gepleegd door de VS, en diegene die door islamfundamentalisten, Putin, ... worden gepleegd: de VS pretendeert in onze naam te spreken. De Irak-oorlog wordt zogezegd gevoerd om onze vrijheid en democratie te beschermen. Al Qaeda zijn een bende klootzakken, maar ze beweren niet in mijn naam te spreken. Maar als de VS werkelijk de verdediger van freedom and democracy is of wil zijn, dan is het niet meer dan normaal dat ze aan veel hogere normen moeten beantwoorden dan hun tegenstanders. Tot nu toe zijn ze hier totaal niet in geslaagd, integendeel. De war on terror heeft zowel in hun eigen land als in de rest van de westerse democratieën de democratische vrijheden aangetast: privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op marteling,... Wanneer een democratie oorlog voert tegen een niet-democratische tegenstander, dan is de democratie verplicht om alle regels te respecteren, of het land houdt op een echte democratie te zijn. Het feit dat de tegenstander zich niet aan deze normen houdt, is absoluut geen reden om dit evenmin te doen. Burgerdoelwitten die worden geviseerd, fosforbommen en verarmd uranium, geheime foltergevangenissen,... zijn niet alleen zeer slechte reclame voor het westen, maar ze tasten ook de democratie van binnenuit aan, als een kankergezwel.
En omdat de media (en de meeste forumleden in gebreke blijven), haal ik dat regelmatig, gratis, aan...

Of mag dat niet van arrogant links?

En ik zou U eens irl oorlog willen zien voeren tegen een niet-democratische tegenstander met middelen die de democratische vrijheden niet aantasten (privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op harde ondervraginsmethoden)...

Hoe stelt U een 'democratische oolrog' voor?

Echte misdaden moeten natuurlijk aangeklaagd worden... Maar ook (en vooral) in de niet-democratische landen...
Onze voornaamste handelspartners/vrienden gaan binnenkort China en Rusland zijn, dus laat ons daar vooral over zwijgen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden