(foto PhotoNews)
Voor minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen is de maat nu vol.
"Ik ben die spelletjes kotsbeu"
vr 22/09/06 - Minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) is het gedoe rond de oproepingsbrieven in Sint-Genesius-Rode beu. Vandaag werd in de gemeenteraad opnieuw beslist om de brieven zowel in het Frans als in het Nederlands te drukken, terwijl dat nochtans bij wet verboden is. Keulen heeft nu beslist dat gouverneur Lodewijk De Witte de brieven zal versturen.
Het was al de derde keer dat de Franstalige meerderheid in de gemeenteraad -tegen de Nederlandstalige minderheid in- de beslissing goedkeurde om zowel Nederlandstalige als Franstalige brieven te drukken.
Dat gaat in tegen de omzendbrief-Peeters, waarin staat dat de oproepingsbrieven in de faciliteitengemeenten eerst in het Nederlands moeten worden gedrukt.
"Die regel zal worden gerespecteerd", zegt een kwade minister Keulen. "Ik ben die spelletjes daar kotsbeu." Keulen heeft nu gouverneur De Witte opdracht gegeven om de brieven te versturen.
"In het Nederlands, zoals de regel het zegt", aldus Keulen. Franstaligen kunnen daarna, als ze willen, schriftelijk een Franstalige brief aanvragen.
Vaudeville sleept al hele tijd aan
De ruzie over de oproepingsbrieven in Sint-Genesius-Rode sleept al lang aan. In mei had de gemeenteraad al gestemd om 12.500 brieven in beide talen te drukken. Maar die beslissing werd toen geschorst door gouverneur Lodewijk De Witte.
De Franstalige meerderheid stelde daarna echter opnieuw voor om de brieven in twee talen te laten drukken maar beperkte het aantal toen tot 7.500 Franstalige en 12.500 Nederlandstalige. Opnieuw werd het goedgekeurd.
Toen was het minister Keulen die de beslissing terugriep omdat het geldverspilling zou zijn.
Nu is het voorstel dus voor de derde keer gestemd in de gemeenteraad en voor de derde keer werd het voorstel goedgekeurd door de Franstalige meerderheid. De Vlaamse oppositie blijft eenstemmig tegen het voorstel en heeft al een klacht ingediend.
Tiens, en ik die meende van franstalige kant opgevangen te hebben dat ze intellectueel in staat zijn om Nederlands te begrijpen en te spreken.
Dus gaat het toch om die fameuse onwil ....Had ik het niet gedacht !