Citaat:
Op het pamflet van Ecolo in Brussel staat een jonge vrouw. Bij de andere kandidaten lees ik hun beroep, hun bekommernis, hun streefdoel. Bij dit meisje stond onder haar naam :'néerlandophone'. Om misverstanden te vermijden
|
De gele sterren zullen net op geweest zijn, zeker?
Tja, ik sta hier eigenlijk helemaal niet versteld van, hoor. Langs de andere kant van de taalgrens is elke zin voor nuance bij politici en media nu wel definitief het raam uit, lijkt me..
Elk meningsverschil tussen Vlaamse en Waalse politici is voor de Franstaligen meteen en per definitie communautair geïnspireerd... Als men in Vlaanderen (terecht) zeer zwaar tilt aan het feit dat hét kopstuk van de Albanese maffia dankzij Onckelinckx ongehinderd - en onder de neus van de politie - door de Antwerpse binnenstad mag kuieren, dan is dat geen reëel probleem, dat het vertrouwen van de burger in justitie nog meer doet kelderen, nee: da's gewoon een Vlaamse overreactie uit angst voor het VB.. Tja..
En als een groepje halvegare militairen in een achterkamertje "staatsgreepje" wil spelen, dan wordt dat in Le Soir: "
Les néo-nazis flamingants voulaient tuer le Roi.."
Maar tezelfdertijd blijven Elio, Didier, Laurette en co natuurlijk wel onophooudelijk lippendienst bewijzen aan de imaginaire eenheid van het Belgische "volk", waaraan ze zo gehecht zouden zijn... Ik denk dat men in Bruxelles - Wallonie in werkelijkheid nog alleen verkleefd is aan Vlaams geld, eerlijk gezegd.. Voor de rest zijn we in veel Franstalige ogen nog alleen dat boerenzootje dat een onbegrijpelijk taaltje brabbelt..