Citaat:
Niet door mij. Ik huldig Erics woorden: Marx pas beginnen lezen als je de inleiding achter de rug hebt (brochures, spreekbeurten, ... ).
|
Dat vind ik nogal een vreemde stellingname, je kan je toch rustig zelf al een beeld vorm van het denken van Marx zelf (en niet het marxisme, dat zijn lezingen van marx door anderen)?
Dit ruikt naar een onkritisch slikken van voorgekauwde zaken. Het denken van Marx bevat ook veel facetten die voor de gemiddelde militant niet direct bruikbaar zijn, maar toch even interessant zijn.
Citaat:
Dat zal dus volgens mijn planning volgend jaar zijn. Aan de unief zwijgen ze er ook niet over, dus dat is mooi meegenomen - al zal niet iedereen dat een goede bron vinden.
|
Dat is inderdaad een punt, hier net dezelfde kritiek. Hoe "moeilijk" Marx ook mag zijn, hij is niet van die aard dat je eerst zoals bij Hegel enorm veel werken OVER Hegel en dan pas VAN Hegel mag lezen.
Marx heeft natuurlijk geen coherent systeem geschreven, met een inleiding en een slot, iedereen moet constant compileren...
Ga zelf op ontdekking, en laat je niets voorkauwen.