Citaat:
De discussies en inleidingen zijn inderdaad een goede voorbereiding. Maar als je binnen een jaar zelf al die inleidingen zult moeten geven, ben je beter voorbereid
|
Niets van Marx gelezen hebben en toch een inleiding geven over hem? Dat meen je niet?
Citaat:
Ik zou alleszins niemand aanraden om in het wilde weg te beginnen lezen.
|
Dat is een zeer terechte kritiek, ik zou beginnen bij zijn kritiek op de linkse-Hegelianen, omdat zich daar de breuk voltrekt met het denken van Feuerbach. Met de voorkennis die je hebt kan je rustig verder opbouwen...
Citaat:
Via discussies op afdelingsvergaderingen kan de goesting aangewakkerd worden om bepaalde werken eens te lezen.
|
Hoe kan er een discussie zijn, wanneer die mensen zelf niet mogen beginnen lezen? De afdelingsvergadering is dan toch een eerste stap naar interesse, en uiteraard een eerste inleiding, maar moet vooral een stimulans zijn om zelf te beginnen lezen.
Citaat:
Zo kan vermeden worden dat een enthousiasteling vol goede moed begint aan 'Het Kapitaal' maar het na één hoofdstuk opgeeft (het Kapitaal is niet direct een vlot geschreven boekje dat je 's avonds eens vlug uitleest).
|
Inderdaad, dat is een klassieker waar vele enthousiaste, gemotivereerde "marxisten" zich aan bezondigen.
Citaat:
Waar we binnen LSP misschien wel eens wat extra aandacht aan moeten geven is het verspreiden van vlot lezende klassieke werken die soms minder bekend zijn, maar wel nuttig zijn om mee te beginnen. Ik denk dan bvb. aan 'De levendige gedachten van Karl Marx' door Trotsky (een 100-tal bladzijden waarin de werking van de economie, zoals uitgebreid beschreven in 'Het Kapitaal', op een goede manier gebracht wordt), 'Imperialisme als hoogste stadium van het kapitalisme' van Lenin, de samenvatting van Het Kapitaal door Engels,...
|
Zeer juist, misschien deze werken verspreiden als inleiding en opstap tot een eigen lezing van Marx? Dat lijkt me zinvoller dan jonge mensen onderwerpen aan de visie van een lid van de afdeling.
Citaat:
Veel van die boeken zijn tegenwoordig moeilijk te vinden in het Nederlands. We zouden eigenlijk eens moeten zoeken naar iemand die tijd wil steken in het inscannen van die boeken zodat we ze opnieuw kunnen uitgeven.
|
Heb jij exemplaren van die werken? De laatste herdruk moet al dateren van in de jaren '70. Misschien eens een kijkje nemen bij boekhandel Aurora?
Een fantastisch marxistisch antiquariaat:
J Voldersln 34 - 1060 BRUXELLES 02/538.88.39
Daar kunnen leden voor een zachte prijs sommige van die werken zeker kopen.