Los bericht bekijken
Oud 14 september 2003, 21:46   #118
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bedankt, Dimitri. Ik denk dat ik binnenkort gewoon even de grens overwipt en me eens ga informeren in een Zeeuws-Vlaamse school.
Dat zou ik zeker doen, want ik heb het zo eens doorgekeken, maar ik vind het systeem nog behoorlijk ingewikkeld in elkaar zitten. Ik ben toch wel blij dat ik mijn vakkenpakket niet heb hoeven samenstellen met het doorrekenen van mijn 'studielasturen'.

Wat ik trouwens hoorde van medescholieren die waren blijven zitten en dus zowel het oude als het nieuwe systeem kenden, is dat zij het nieuwe systeem veel makkelijker vonden, maar dat het wel veel meer tijd kostte. Je moet nl. veel meer zelfstandig doen, en ook veel opdrachten en werkstukken inleveren. Het op de invoering van het studiehuis aansluitende invoering van het bachelor-mastersysteem in het hoger onderwijs werkt precies hetzelfde: veel opdrachten inleveren en veel scripties en opstellen/essays schrijven. Omdat het studiehuis je beter voorbereid op studeren aan een universiteit, zowel qua werkwijze als qua vakkenpakket, en het bachelor-mastersysteem de universiteit juist schoolser heeft gemaakt (met aanwezigheidsverplichting, huiswerkopdrachten e.d.), sluiten middelbare school en universiteit nu veel beter op elkaar aan. Vroeger hadden veel mensen toch moeite met die omschakeling. Het enige grote nadeel, naast misschien het niveau van het onderwijs (ik hoor dus van veel mensen dat het veel makkelijker is), is het invoeren van Engelstalige vakken en zelfs volledig Engelstalige masters op de universiteit. Je keuzevrijheid kan daardoor beperkt worden als je slecht bent in Engels. Ik vind dat eigenlijk absurd. Ik vind het best als er Engelstalige trajecten worden aangeboden, maar er moet wel altijd en voor elke afstudeerrichting een Nederlandstalig alternatief zijn, en dat is niet altijd het geval.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden