Een onafhankelijk Vlaanderen: een noodoplossing?
Vlaamse onafhankelijkheid is geen doel op zich. Het doel van de Vlaamse beweging is (muf woord) volksverheffing, het doen groeien en bloeien van de Nederlandse cultuur en de Nederlandstaligen als volwaardige, gelijkberechtigde en eersterangsburgers.
Die doelstellingen waren regeringspolitiek tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, maar werden nadien gedragen door de Vlaamse Beweging. Eerst in een unitair België, maar toen die doelstellingen niet haalbaar bleken in het unitaire België, werd federalisme nagestreefd. Toen zelf de monarchie hiervoor gewonnen was, bleek dit al snel een belgicistische vorm van federalisme en werd als snel confederalisme en separatisme als middel genomen.
Het Belgische model is nu wel definitief afgezworen door de Vlaamse Beweging. Talrijke alternatieven werden aangerijkt: het herenigen van de Nederlanden, Groot-Nederland, zelfs een Aldietse oplossing waarin alle Nederduitsers zouden verenigd zijn van Duinkerke tot Koningsbergen.
Hierbij ging men altijd uit van een ideaalbeeld. Het is pas sinds de jaren '70 dat de Vlaamse oplossing echt uit de startblokken komt.
De voordelen zijn duidelijk. Hoewel de Vlamingen behoren tot het Nederlandse volk, vormen ze een aparte natie (dwz politieke macht, een volk in staatkundige betekenis). De doelstellingen van de Vlaamse Beweging worden perfect vervuld binnen die natie, mits ze zichzelf maar kan besturen. Nog een voordeel is het gemak van deze oplossing: die natie hoeft zich maar te nationaliseren en de kous is af. Geen onderhandelingen met de Waalse natie (confederalisme of gelijk welke andere Belgische oplossing) noch met de Nederlandse (hereniging).
Daarom de stelling: is dit Vlaamse rompstaatje niet teveel een gemakkelijkheidsoplossing, een noodoplossing? Een oplossing waarvoor wij eerdere, betere voorstellen laten vallen hebben: Groot-Nederland en Heel-Nederland?