Los bericht bekijken
Oud 23 september 2006, 12:07   #69
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Bedoel je dat het zink duurzaam herbruikt wordt binnen dezelfde installatie, of zit er nog een addertje onder het gras?
Overigens eist 1400GrC, denk ik, nogal wat van zonne-oven cq klimaat.

Transport van waterstof (zie opslag) is en wordt nooit rendabel, er bestaat geen wandmateriaal dat waterstof kan opgesloten houden dùs zwaar technisch spul nodig dat zelf kapitaal, ruimte, energie en tijd vreet.

Iets aantrekkelijker lijkt mij een (snel) productieproces van koolwaterstoffen; snel, omdat waterstof verdwijnt waar je bij staat.
Inderdaad, dat zink wordt gewoon hergebruikt. 1400°C is misschien wel een beetje zwaar voor de installatie, maar men werkt in hoogovens al eeuwen lang bij dergelijke temperaturen, dit zal geen problemen geven. In een franse test zonne-oven heeft men in de jaren '70 al temperaturen van rond de 4000°C gehaald !

Over de opslag van waterstof ken ik niet veel, maar zoals karpax zei, waterstof wordt nu al veelvuldig gebruikt in de chemische industrie, voor de productie van ammoniak en voor reducties. Zo onoverkomelijk moeilijk zal het wel niet zijn. En dan nog kan men die waterstof onmiddellijk gebruiken om koolwaterstoffen te produceren uit koolstofdioxide.