Los bericht bekijken
Oud 23 september 2006, 13:08   #1
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard Afschaffing staatsteun aan religies

Deze morgen hoorde ik op het radionieuws het bericht dat in Spanje de staatssteun aan de RKK wordt afgeschaft.
Op zich geen slechte zaak, ware het niet dat de staatsteun eigenlijk onder een andere vorm zal worden toegkend. Een belastingbetaler kan op zijn/haar aangifte melden dat hij/zij 0,7% van de belasting aan dit religieus instituut schenkt. Op zich is dit weliswaar een verbetering omwille van de vrijwilligheid maar naar mijn mening gaat zulks niet ver genoeg.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...rk/index.shtml

Waaraan denk ik?

De overheid moet zich volledig onttrekken aan eender welke vorm van financiële steun aan religies en dit op eender welk niveau.
Hoewel godsdienstvrijheid een grondwettelijk recht is dat moet gewaarborgd worden, impliceert zulks geenszins dat een overheid religieuze instituten dient te financieren.
Het beleven van een religie behoort tot de private levenssfeer en de keuzes die in deze richting worden gemaakt, moeten dan ook volledig op vrijwilligheid berusten. Niemand mag door een overheid verplicht worden te betalen voor de uitoefening van andermans religie.

Omdat scheiding van religie en staat elementair is aan onze rechtsstaat, kan de overheid dan ook niet aan gecamoufleerde financiering doen via het toekennen van een fiscaal voordeel.
Bovendien wordt in de momentele situatie iedereen verplicht bij te dragen voor door de overheid gefinancierde religies ook al bestaat er geen enkele affiniteit tov die religies.

Waarom gaat een deel van de gemeentebelasting die ik betaal naar de kerkfabrieken terwijl ik geen katholiek ben en enkel in dergelijk gebouw kom wanneer ik daar om familiale of vriendschappelijke redenen niet onderuit kan?
Waarom betaal ik via federale belastingen een deel van het loon van de ambtenaren die men priesters noemt, terwijl ik weet dat de toelatingsvoorwaarden van dat ambt absoluut discriminerend zijn jegens vrouwen?
Waarom betaal ik via federale belastingen voor het optrekken van moskeëen terwijl ik noch geestelijk, noch cultureel enige voeling heb met de Islam?

Hierboven schreef ik snel een gedachte neer en graag had ik een discussie hieromtrent tot stand gebracht rond de vraag:

Dient de overheid religies financieel te steunen en waarom wel of niet?

Niet zozeer hoort deze topic thuis onder de noemer religies omdat de discussie in deze geen religieus inhoudelijke is, dan wel een louter maatschappelijke.

Ter info: http://www.gva.be/dossiers/-k/geldkerk/dossier.asp

Laatst gewijzigd door La Chunga : 23 september 2006 om 13:14.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden