Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik wil ook best aannemen dat het fundamentalisme toeneemt.
Maar ik wil toch opmerken dat je het de hoofddoeken niet moet overdrijven. Ik vraag me af of jij veel in een migrantewijk komt. Ik werk in Berchem, en ik heb tot over 2 jaar in de Gente Brugse Poort-wijk gewoond. Ik kan u verzekeren dat voor elk jong moslimmeisje in hoofddoek dat je daar tegenkomt, je er 10 tegenkomt die gekleed zijn als de eerste de beste Vlaamse marina, inclusief superstrakke jeans, hoge hakken, haren uitdagend gecoiffured, professioneel geschimkt, juwelen en soms een decolté van hier tot ginder. De migrantenmeisjes zijn verdomme stukken geiler gekleed dan de meeste Vlaamse meisjes!
|
Ik heb van medio jaren zestig zo'n 35 jaar in Oud-Berchem gewoond en had familie in Oud-Borgerhout (nu Borgerokko). Ik weet dus waarover ik het heb. Ik heb zelf gezien hoe eerst de moeders die hier in de jaren zeventig aankwamen, niet allemaal, maar toch vele, de hoofddoek opzijlegden en westerse kleren aantrokken.
Dan ergens in de jaren tachtig moet de druk vanuit de migrantengemeenschap zijn toegenomen, want diezelfde moeders trokken terug hun lange kleren aan, eerst nog dikwijls zonder hoofddoek. En daarna weer die hoofddoek erbij. Dat waren dan enkel van die sjaaltjes in die tijd.
Na enkele jaren begonnen ook de schoolgaande meisjes er met van die hoofddoeken bij te lopen. En vanaf de jaren negentig begon je ook meer en meer hoofddoeken bij kleuters te zien. Uiteraard was dit niet een verschijnsel dat voor alle migrantenfamilies gold, maar heel opvallend was wel de maatschappelijke trend.
De laatste jaren is de trend er een van "vervollediging van de bedekking". Waar die eerste hoofddoeken gewoon gekleurde sjaaltjes waren, werden dat er witte of zwarte. En die sjaaltjes veranderden geleidelijkaan in een soort van bivakmutsen. Nu zijn die 'sjaaltjes' dikwijls echte nonnekleren van een of andere achterlijke kloosterorde uit de jaren stillikes geworden. En in Berchem bvb zie je regelmatig een zwarte Burka -of hoe heet zo'n ding waarbij je zelfs de ogen niet meer ziet- rondlopen. Op het kiel is het van hetzelfde en in Borgerhout idem dito.
Typisch is ook hoe veel "moderne" of "westers" uitziende moslimmeisjes eens dat ze gehuwd zijn plots terug van die lange kleren en hoofddoeken beginnen te dragen. Blijkbaar werd die "losbandige kledij" door vader en moeder enkel maar tijdelijk getolereerd ('jeugdige opstandigheid' weetjewel). Er zijn ook vele "westerse" moslimmeisjes die zeggen dat ze nu nog niet maar later wel die hoofddoek gaan dragen.
Dan zijn er inderdaad van die vamp-achtige verschijningen. Niet allemaal maar toch velen van deze categorie zullen we best als werknemers van Turkse of Marokkaanse pooiers moeten beschouwen. Ik heb trouwens zo'n exemplaar als onderbuur gehad (en hoewel uitgenodigd ben ik er niet op visite geweest

). Ik ben echter niet zodanig in de migrantenmaatschappij geïntroduceerd dat ik weet hoe dat met een of ander te rijmen valt of wat de houding van vader en moeder en ooms en tantes en neven en nichten en de imams hieromtrent is.
Uw verhouding van 1 op 10 klopt langs geen kanten. Ik kom nog regelmatig in die buurt en zal voor de aardigheid eens enkele keren tellen. Turkse of Marokkaanse meisjes met korte rokjes zal je trouwens praktisch nooit zien, dat zijn echt heel grote uitzonderingen in Antwerpen. Ofwel dragen ze lange broeken, ofwel lange rokken, ofwel een lange broek met daarover nog eens een rok - als ze dus niet van die nonnenkleren dragen.
Of de timing elders in België gelijklopend was of is, weet ik niet. Ik kan enkel spreken over hoe het uitzicht van de cultuur van de migranten in Antwerpen zichtbaar veranderd is in de loop van enkele decennia. Eén ding is zeker: die cultuur hangt als een dik loden tapijt over die mensen.