Dieven van schapen Antwerpse herder per toeval opgepakt
De Antwerpse schaapsherder Ludo Van Alphen (48) kan opnieuw op z'n twee oren slapen. Eerder toevallig maakte de politie zaterdagavond een eind aan een reeks schapendiefstallen in de Antwerpse haven. De jongste maanden verdwenen bij de herder tien zeldzame schapen, van het Vlaamse kudde-ras. Zijn zowat tweeduizend schapen houden het gras kort in de haven.
De Antwerpse politie betrapte zaterdag drie allochtonen, twee uit Deurne en één uit Duitsland, die in hun bestelwagen drie schapen in bedwang hielden. De agenten vonden de situatie verdacht omdat op het domein Muysbroek de jongste maanden al tien schapen gestolen werden.
De veedieven probeerden zich er nog uit te praten door te beweren dat ze de dieren hadden gekocht. Maar schaapsherder Ludo Van Alphen wist niets van een verkoop. Toch blijft het trio zijn onschuld staande houden.
,,Ik hoop dat ze streng gestraft worden, zo niet staan die kerels hier binnen de kortste keren opnieuw'', zegt Ludo Van Alphen. ,,Een schaap levert al snel 100 tot 150 euro op. Er is trouwens niet alleen dat financiële verlies, er gaat ook veel werk verloren. Ik tracht het zeldzame ras het Vlaamse kuddeschaap te redden door een intensief fokprogramma.''
De betrapte dieven dreigden er zaterdag niet met gewone schapen vandoor te gaan, maar met enkele veredelde fokdieren die zelfs 200 euro waard zijn. ,,Dat maakt het dubbel zo erg: ze zouden die waardevolle dieren verkocht hebben om te laten slachten'', zegt Van Alphen. ,,Ik had het nog enigszins kunnen begrijpen als de dieven werkelijk honger hadden geleden, maar die kerels zagen er goed doorvoed uit.''
De Antwerpse schaapsherder Ludo Van Alphen raakte de jongste maanden al zeker tien schapen kwijt aan dieven.
mediargus
|