Los bericht bekijken
Oud 23 september 2006, 18:58   #18
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Primo vind ik dat de opkomstplicht voor kiezers moet worden afgeschaft en hieraan gekoppeld ook de opvorderplicht van mensen die een kiesbureau moeten vormen. Beide democratische participatievormen moeten op basis van vrijwilligheid worden uitgeoefend.

Ten tweede ben ik wel de mening toegedaan dat verkiezingen een staatszaak zijn en lettend op de scheiding tussen kerk en staat vind ik niet dat enige uiting van een religieuze overtuiging al dusdanig gepast is.

Maar, en dit is zeer belangrijk, ik denk ook dat elkeen zijn religie vrij moet kunnen beleven want ook dat is een grondwettelijk recht. Derhalve zou in de huidige situatie een verbod op eender welke religieuze uiting voor een lid van een kiesbureau enkel kunnen als personen deze plicht kunnen weigeren op basis van het feit dat hierdoor hun vrijheid van religieuze beleving wordt beknot.

Zo zou een moslimvrouw die verplicht wordt zitting te nemen in een kiesbureau en die zich gehouden voelt een hoofddoek te dragen, de vrijheid moeten hebben zich aan deze plicht te onttrekken.

Natuurlijk betekent zoiets dan weer een discriminatie tegenover anderen die niet het recht hebben zich aan deze opkomstplicht te onttrekken en hieruit blijkt nogmaals hoe paradoxaal onze samenleving in elkaar is geflanst.