@ Limburgse Leeuw,
Ik heb zo de indruk dat je jezelf in zelfmedelijden wentelt en op die manier berust in een negatieve situatie. De positieve reacties die je krijgt van mensen alhier klinken dan misschien wel mooi maar bieden geen structurele oplossing voor je probleem. Integendeel, al die mensen die je in deze thread zogezegd willen 'opmonteren' bevestigen enkel je negatieve situatie waardoor je erin versterkt wordt. Dat is jammer!
Ik lees dat je een aanvraag hebt ingediend om als invalide te worden erkend. Dat brengt op zich een verhoging van je uitkering mee en kan inderdaad voor een werkgever een voordeel betekenen indien hij je tewerkstelt. Maar ik kan je verzekeren dat zoiets geen evidentie is.
Wij stellen iemand tewerk als bediende en die persoon is voor het leven aan een rolstoel gekluisterd. Het tewerkstellen van zo'n persoon is onderworpen aan heel wat voorwaarden, die van zeer nabij worden opgevolgd. Het is mijn vriendin die zich met al die personeelszaken bezighoudt en ik neem het van haar aan: het is soms hallucinant wat je moet, mag en niet mag. Reken er dus niet te gauw op dat je als invalide snel zal worden tewerkgesteld.
Bovendien lees ik ook dat het om een psychologische invaliditeit gaat. Ik blijf eerlijk en rechtuit, Leeuw, en durf te stellen dat je kansen op tewerkstelling zeer, maar dan ook zeer klein zijn. Werkgevers zien zoiets als een risico. Begod, het is dezer dagen al een risico om een 'normaal' iemand aan te nemen. Veel 'verzorgingsstaatmensen' zien een bedrijf als een duiventil waar ze komen en gaan wanneer ze willen, écht, dat is ongeloofelijk. Mijn vriendin en ikzelf hebben vorig jaar besloten om geen autochtone of allochtone Belgen meer aan te nemen beneden de dertig jaar. Wij zoeken ons heil zoveel als wettelijk toegelaten bij mensen uit het voormalig Oostblok of bij oudere mensen (waarvoor trouwens ook allerhande steunmaatregelen bestaan). Wij betalen die mensen meer én wij krijgen er zeer gemotiveerde mensen voor terug waarvan de productiviteit een pak hoger ligt.
Wat ik wil zeggen, Leeuw, is dat je uiteindelijk niet meer bent dan een zoveelste slachtoffer van onze verzorgingsstaat en je bent niet alleen. Zo zijn er honderdduizenden.
Ik weet niet welke referenties je hebt, maar volgend jaar starten wij een nieuwe productie-eenheid in Oostende. Als je wil mag je daar onmiddellijk na opening beginnen werken - als je de bekwaamheden hebt als bediende (gelet op je schrijftalent beschik je volgens mij over voldoende intellectuele bekwaamheden) - en ben ik bereid hier en daar te pushen zodat je een degelijke woning in de buurt van die nieuwe productie-eenheid krijgt.
LC.