Los bericht bekijken
Oud 23 september 2006, 20:18   #11
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Deze morgen hoorde ik op het radionieuws het bericht dat in Spanje de staatssteun aan de RKK wordt afgeschaft.
Op zich geen slechte zaak, ware het niet dat de staatsteun eigenlijk onder een andere vorm zal worden toegkend. Een belastingbetaler kan op zijn/haar aangifte melden dat hij/zij 0,7% van de belasting aan dit religieus instituut schenkt. Op zich is dit weliswaar een verbetering omwille van de vrijwilligheid maar naar mijn mening gaat zulks niet ver genoeg.
Ik zou het een slechte zaak vinden moest de staatssteun aan religies worden afgeschaft. De staat heeft volgens mij het recht om bepaalde religies te "accrediteren" en andere te "discrediteren". De geaccrediteerde religies krijgen steun van de staat en mogen genieten van de vrijheid van eredienst. Op deze manier behoudt de staat ook een zekere mate van controle over religies: ze kan bvb. verplichtingen uitschrijven wat betreft de opleidingen van religieuze dienaars, toezien op de niet-interventie in de wereldlijke macht, etc.

Mijns inziens is de wereld, en in casu de overgrote meerderheid van mensen die deze wereld bevolken, bijlange nog niet klaar om om te gaan met een volledig gescheiden systeem van kerk en staat. Meer cru gezegd, is dat volgens mij zelfs de enige oplossing om ons West-Europees beschavingspeil te behouden.