Discussie: Nultolerantie
Los bericht bekijken
Oud 23 september 2006, 23:36   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
In totale nultolerantie geloof ik ook niet. Het is soms zoals bij een virus: als je niet de oorsprong ervan zelf gaat aanvallen, dan blijft het bestaan en zal het enkel erger worden, vooral dus betreffende jeugdbendes en georganiseerde misdaad. Kruimeldieven met veel poeha oppakken hoeft dan ook niet, arresteren is al genoeg en hem laten zweten in de gevangenis. Overvallen enzo...wel oppressief optreden, geen genade.

Altijd de druk op de ketel houden en overal. Dat is het voornaamste.
voor je een kruimeldief kunt arresteren moet je eerst weten wie het is.

Ik denk dat het VB duidelijk is in zijn standpunt: de vormen van kleine criminaliteit die nu niet standaard meer worden behandeld, moeten behandeld worden. Op zich een lovenswaardig idee. Er moet daarom niet meteen met celstraffen worden gegooid, er zijn ook alternatieven.

Laten we de voorbeelden nemen van de fietsendiefstal en licht vandalisme met onbekende dader.
Zeer vervelend als het je overkomt. Maar hoe gaat het VB dit concreet aanpakken? Welke maatregelen stellen ze voor om daders van fietsendiefstallen en licht vandalisme op een betaalbare manier op te sporen? Hebben ze studies uitgevoerd naar de vereiste middelen om dit waar te maken, hoeveel dat moet kosten, en wat zijn hun voorstellen om aan deze middelen te komen?

Hoeveel gevangenissen moeten er bij komen en waar zal dit geld vandaan komen?
Welke concrete veranderingen stellen ze voor in de bijzondere jeugdzorg?

Dat soort dingen, dat interesseert me.