Los bericht bekijken
Oud 24 september 2006, 00:18   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het aanleren van de landstalen is een zaak van de overheid (onderwijs en media). Vandaar dat de B.U.B. individuele tweetaligheid hoog in het vaandel voert. Dit is trouwens de enige oplossing als bevolkingen, zoals in casu, door elkaar wonen. Separatisme verergert alleen maar de zaken.

Misschien gaan jullie dat ooit eens begrijpen, al heb ik, zoals Leterme, soms mijn twijfels bij jullie verstandelijke vermogens.
Er is helemaal geen sprake van anderstaligen die "door elkaar wonen" in de rand. Er is sprake van Franstaligen die naar de rand verhuizen en het vertikken de lokale taal te leren. Net zoals het ooit met Brussel gebeurde zie je nu in de rand, Vlaams grondgebied dat verfranst enkel en alleen omdat er een wetgeving is die op maat van de Franstaligen is geschreven of een wetgeving die zomaar met de voeten getreden wordt als ze de Nederlandstaligen beschermt.
Je mag er nog zo veel op hameren als je wil dat België tweetalig is, maar dat is het nu eenmaal niet op gemeenschapsniveau. Resultaat door die starre houding van de Franstaligen is dat er daar twee groepen naast elkaar leven, en zelfs vijandig tegenover elkaar staan.
Zelfs in jouw Belgische utopie is deze situatie onaanvaardbaar want het zijn net die Franstaligen die de tweetaligheid verwerpen door te weigeren om Nederlands te leren.

Nu gans dat gedoe rond die stembrieven lijkt me redelijk belachelijk maar het is opnieuw tekenend hoe onwillend men wel is om Nederlands te gebruiken als men zich in Vlaanderen vestigt. En de reacties van Hans tonen opnieuw waar het unitarisme voor staat: niet voor het volk maar voor de suprematie van het Frans, één rijk, één volk, één hansworst.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden