Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
En mensen als Limburgse Leeuw kunnen ze bij het VWS zeker gebruiken, want als het van die andere zal afhangen die gisteren op het debat was in Kortrijk, zal men niet ver komen.
|
Wat je begrijpen moet, is dat ik aan al die mensen wel wat te danken heb in de zin van dat ze bereid zijn met mij in zee te gaan, mij te helpen als het moet, mij te ondersteunen.
Citaat:
Eerlijk he, naar mijn mening horen zo'n sujets de beweging tegen en zijn contraproductief...
|
Zo kan het overkomen ja.
Citaat:
Hoed u vooral voor kleinburgers die uit idealistische redenen arm willen zijn, en arm zijn als cult-status zien; want dat is jammer genoeg de indruk die ik op dat debat van die persoon heb gekregen.
Arm zijn is in eerste plaats iets wat niemand wil zijn, en waar de meeste kost wat kost willen uitgeraken, maar door een vicieze cirkel niet aan kunnen ontsnappen...
|
Indien je kobaf bedoelt, we hoeven niet allemaal hetzelfde te denken om toch samen te werken op een aantal vlakken. En bij mij en hem is dat in het kader van VWS gebeurd. Jullie waren bang dat het de anarchistische toer opging, maar ik ben daar niet zo bevreesd voor in die zin dat hij geen ongelijk had het formalisme te bestrijden. Uiteindelijk heeft al dat gedebatteer dat ik de laatste maanden heb moeten aanhoren over structuren en secretariaten in mijn ogen niet veel méér opgeleverd dan wat het geval zou zijn in een losse organisatie zonder echte structuur.
Door veelvuldige en langdurige samenwerking zijn de leden van VWS nogal flink bij elkaar betrokken en is de samenhang zeker zo groot als binnen een formele structuur.
De armen zouden ook op een heel andere manier reageren dan jullie verwachten denk ik. Kortrijk was een goede testcase om te zien wat dat geven zou. Ik heb er iets uit geleerd, en Lode Van Outrive ook, ik heb hem zien noteren.
In ieder geval is dit niet het eindpunt voor wat ons betreft. Zoals ik bij de uitgang zei tegen Jo Coulier: het zijn verschillende werelden die botsen. De wereld van armen en gemarginaliseerden en de wereld van de linkse delegees. Het was veel minder persoonlijk bedoeld dan hij denkt. Dat is een ding wat zeker is.
Citaat:
Blij te horen dat we alleszins nog niet van je af zijn; sorry dat ik verder niet met je heb kunnen kennismaken in Kortrijk, maar ik moest mijn trein halen voor het eind van het debat.
|
Wel, het komt wel weer goed hoor.

In de toekomst zullen er nog wel voldoende gelegenheden komen, en anders vinden we ons hier.
Citaat:
PS: Die zaak in Kortrijk was vreemd, vooral door uw kameraad van VWS en door dat psychiatrisch geval die Jo aansprak met "Ik schijt op u!"...
|
Juist daarom vond ik het een boeiende avond, een interessante test. De armen zullen hun mening uiten, kijk naar de uitbarsting van gevoel, de WIL om iets te zeggen ondanks de angst om in groep te spreken. Ik heb die man trouwens nodig, anders had ik nog niet eens zelf mijn scherm kunnen installeren. Hij is af en toe mijn chauffeur, zeker nu we zo ver moesten.
Zijn onbegrip kwam trouwens voort uit een opmerking die Jo toevallig (en volledig te goeder trouw) maakte over sociale woningen. En toen zei mijn kameraad: "Dank U, ik zou het recht willen hebben om in een normale woning te wonen, net als iedereen". Maar als gevoelsmens had hij het daar moeilijk mee, de zenuwen speelden hem parten. Het is de eerste keer dat ik weet dat hij zijn vinger opsteekt om iets te zeggen op zo'n vergadering.
Het zijn twee botsende werelden die we in overeenstemming moeten zien te krijgen om het doel dat Sleeckx en de andere initiatiefnemers zich stelden, te bereiken. Stemmen halen bij het volk, het is geen gemakkelijke opdracht.
Ik weet het.