Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Filosofisch antwoord met een tegenvraag.
Wat ressorteert het meeste effect? Waaruit trekken jongere generaties de meeste lessen? - Uit het veroordelen van de persoon van Hitler?
- Uit het beoordelen van 's mans doen en laten?
Me dunkt is het beoordelen van Hitlers handelen véél, véél belangrijker om er de nodige lessen uit te trekken dan zijn persoon veroordelen.
En ja, niks menselijks is me vreemd. Ik vind die kerel het slechtste dat de mensheid ooit heeft kunnen voortbrengen. Maar met deze gedachte schieten we niets op, dus laten we ze maar vertikaal klasseren.
Waar we wel iets mee opschieten is de vraag welke van Hitlers handelingen botsen met ons persoonlijke geweten, waar precies de fouten liggen die hij maakte, en waarom die dingen afkeurenswaardig waren. En dan kan ik moeilijk onder de conclusie uit dat zijn erfgoed, het nazisme, inderdaad één van de slechtste zaken is, ooit door de mensheid gegenereerd.
|
Ik vind persoonlijk dat sommige mensen zich tot het slechte aangetrokken voelen .
Ooit eens in de pers gelezen , een vrouw die als " slachtoffer " haar derde assissenproces aan het meemaken was ( haar kinderen waren vermoord door haar vriend ) .
Zoeken zo'n mensen in essentie het slechte niet op ?
Ik weet het niet zeker , maar ik meen van wel .