Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Jazeker, alsof de moderne windmolens geen rare milieutechnische normen hebben. Die Hi-Tech composiet bladen groeien gewoon aan bomen ofzo.
Zonnespiegels en zonneboilers, alsof het maken van glas zo energievriendelijk is.
Beton en staalwapening om stuwdammen te bouwen, dat vind je op elke straathoek.
Jantje, Als ik zou mogen stond er morgen een windmolen op mijn dak, en als ik het zou kunnen betalen, mijn volledige tuin vol fotovoltaische panelen.
De Biogas instalatie is ook leuk meegenomen. En de Zenne, desondanks dat er geen water doorstroomt zou ook een kilowatt of 3 kunnen opleveren.
Maar desondanks het ogenschijnlijke milieuvriendelijke aspect van deze instalaties zijn ze dat niet.
Zonnepanelen vereisen zeldzame metalen en silicium om te werken, en de raffinage van de metalen is zeer energie-intensief. Alleen dit feit maakt een zonnepanneel per opgebrachte KW minder milieuvriendelijk dan een doorsnee kw vanuit een kerncentrale.
Biogas is methaan met nog wat zwavelcomponenten. Laat dat onverbrand de atmospheer invliegen, en stankhinder is maar een klein probleem. De instalaites nodig om het op te vangen en te verwerken vergen ook energie, die waarschijnlijk pas na een paar decenia terugewonnen kan zijn. Of vergeet je dat er een compressor aanhangt om de vrijkomende dampen in de ketel te injecteren.
En zo zitten we in een straatje zonder einde.
|
Maddox, voor een biogas installatie heb je geen compressor nodig.
En met de nieuwe wet in verband met bouwvergunningen kan je buiten de dorpskern, een kleine molen zetten zonder bouwvergunning.Maar je moet die dan als omheining zetten en niet op je dak. Met een winsmolen moet je wel rekening houden met het aantal DB die hij veroorzaakt. Dit is zijn grootste milieuvervuiling trouwens, Lawaai.
Deze beide zaken kan je, als je een beetje handig bent, zelf bouwen met recuperatiemateriaal. Enkel de stroomgenerators , zal je moeten kopen. En deze zijn ook niet tweedehands te krijgen.
Maar zelfs al gewoon water koken heeft invloed op het milieu, je zorgt immers voor extra water dan.