Die leegstandheffing, gaat die uit van de gemeente? Of is dat een algemene Vlaamse of federale taks? Zo te horen moest je het grotendeels met de gemeente afhandelen,...
dan hangt het er sterk vanaf in welke gemeente je woont. Een stad als Antwerpen heeft heel veel inwoners, die allemaal snel en onpersoonlijk bediend moeten worden. Dan krijg je communicatie in het ambtenarees. Antwerpen heeft die taks ook nodig, want de staat van sommige huizen is echt erbarmelijk. Een gemeente als Wuustwezel zal je al heel wat persoonlijker behandelen. Nog niet je dat, maar wel al meer in de richting.
Een wetswinkel raadplegen is een goede mogelijkheid. Verder raad ik aan om zelf eens in een wetsboek te duiken, of misschien ken je wel een student rechten? Zoek de exacte definities van leegstand en renovatie op, de premies en de voordelen die bij renovatie verstrekt worden, en welk bewijsmateriaal nodig is. Wetswinkeluitbaters kennen immers ook de wet niet uit hun hoofd, en gaan zich niet onbetaald uren buigen over jouw dossier. Jezelf goed informeren is een must in onze wettelijke kluwen.
Misschien bestaat er een begrip zoals "technische werkloosheid", voor onbewoonbaarheid. "Technisch onbewoonbaar," of zo. Dan is dat geen moedwillige leegstand meer. In ieder geval, ik vind dat je in je gelijk bent.
|