Los bericht bekijken
Oud 24 september 2006, 12:45   #41
Metalibi
Vreemdeling

Metalibi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Veel. Gebrek aan respect voor de lokale cultuur, gebruiken en geplogendheden.
Een gebrek aan respect lijkt mij geen onuitstelbaar gevolg van het dragen van een 'vreemd' religieus symbool. Maar aangezien ik te weinig moslims ken, kan en zal ik hier verder geen oordeel over uitspreken.
Citaat:
Kenmerkend voor moslimallochtonen. Andere allochtone groepen hebben geen moeite om respect te betuigen.
Voor de joodse gemeenschap in Antwerpen geld ditzelfde verhaal: Een hele buurt met voornamelijk Joden en hun religieuze symbolen. Maakt dit hen óók respectloos?
De opmerking dat een bepaalde handeling 'kenmerkend' is voor een bepaalde groep is overigens in dit geval te generaliserend om woorden aan vuil te maken, wat mij betreft.

Citaat:
Ik ook niet : je veegt zomaar niet 2000 jaar christelijk-joodse cultuur uit het straatbeeld om de moslims een plezier te gunnen. Het cultuur-historisch patrimonium zoals kerken hoeven niet verwijderd te worden omwille van de assimilatiemoeilijkheden van de moslims.
Mooi dat we het daarover eens zijn.
Citaat:
Voor de rest geldt voor iedereen hetzelfde verbod : als hoofddoeken verboden worden bv in een school, dan zijn de keppeltjes en opvallende christelijke religieuze symbolen dat ook.
Voor mij staan kerktorens en (bijvoorbeeld) katholieke Maria-kapellen gelijk aan opvallende christelijk-religieuze symbolen, en zouden, als de Belgische overheid consequent wil zijn, bij deze ook verboden moeten worden.
Wie bepaalt in dat geval of iets 'slechts' een religieus symbool is of dat iets deel uitmaakt van het cultuur-historisch patrimonium?

Wat mij betreft blijft alles overigens gewoon staan, ik heb er zelf geen moeite mee. Ik pleit alleen voor gedragsconstistentie die in mijn ogen mist.
Citaat:
Die geldt dan ook niet alleen voor moslims.
Voor zover ik als Nederlander de Belgische wetgeving ken kent de Belgische overheid geen verbod op kruisje rond de nek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metalibi
Wat heeft religieuze kleding/symbolen met integratie(-onwilligheid) te maken?
Alles.
Religie hoort niet thuis in de politiek en bij de verkiezingen worden politieke leiders gekozen, geen religieuze.
De dag dat hoofddoeken verboden worden bij religieuze aangelegenheden geef ik u gelijk.
Bedankt voor u antwoord op de vraag wat religie met politiek te maken heeft, maar u heeft de verkeerde vraag ge'quote.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Al eens een nonnetje of kardinaal in outfit als bijzitter gezien ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder
Of iemand van de Kukluxklan of van de BBET?
Geen van beide, alhoewel ik hier geen probleem mee zou hebben in een stemlokaal. Zoals hierboven gezegt is echter de missende gedragsconstistentie mijn betoogreden; de vraag of religie thuishoort in de politiek/cultuur is dan ook irrelevant.
Metalibi is offline   Met citaat antwoorden