Los bericht bekijken
Oud 15 september 2003, 16:56   #41
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Waar ben ik voor reclame van jointjes? Of waar ben ik voor het verbieden van tabak? Ze zouden allebei gedoogd moeten zijn en tegelijkertijd ontraden worden.
Ah lekker hypocriet doen dus; het is niet verboden, maar doe het toch maar niet, want eiglijk zouden we toch liever hebben dat het niet toegelaten was.
[/quote]

Maar neen.
1: een drugsvrije samenleving bestaat niet. De politiecommissaris die zegt dat zijn gemeente drugsvrij is, heeft gewoon niet genoeg gezocht.
2: Het is niet omdat er een aantal mensen niet met drugs kunnen omgaan, dat niemand er meer mag aankomen. Er zijn een groot aantal alcoholverslaafden in dit land. Moet alcohol dus maar volledig van de markt geweerd worden?
3: legalisatie heeft ook andere voordelen: de inkomsten van de maffie worden deels drooggelegd, criminaliteit door drugsverslaafden is een stuk lager, drugsdoden dalen enorm...
waarom?
ah: als al die soorten drugs min of meer legaal is (ik ben tegen het totaal vrij verkopen van heroïne, opium en crack), kan het veel goedkoper verkocht worden. Dit is wel enkel voor de verslaafden, dan. De verslaafden moeten dus veel minder uitgeven (voorbeeld: een gram zuivere heroïne kost eigenlijk maar 50 eurocent), waardoor ze veel minder genoodzaakt zijn om te stelen om aan hun goedje te geraken.
2de: indien drugs gecontroleert geproduceert wordt, blijft de samenstelling hetzelfde, waardoor gebruikers zich veel minder snel kunnen vergissen in de zuiverheid van hun dosis, waardoor er dus minder drugsdoden vallen.

Dat zijn de voordelen van legalisatie. Maar het is niet omdat iets mag, dat iedereen er maar �* volonté moet aanzitten. Zie alcohol. Alcohol is legaal, maar ik denk dat iemand er van overtuigd is dat iedereen zoveel moet zuipen als hij maar kan. Idem tabak.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden