Discussie: Een ideetje.
Los bericht bekijken
Oud 25 september 2006, 10:29   #52
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik las hier ergens dat het hoger onderwijs minder toegankelijk zou zijn voor minderbegoeden in geval financiering van overheidswege zou wegvallen. Ik ben voor subsidiëring van kleuter, lager en middelbaar onderwijs maar niet voor subsidiëring van hoger onderwijs.

Hoger onderwijs kan makkelijker én effcienter op vrijwillige basis worden gefinancierd door bijvoorbeeld de ondernemingswereld. Dit kan onder de vorm van pure sponsoring maar ook door samenwerking.
Zo heeft elke zichzelf respecterende universiteit de dag van vandaag een - wat ze bij UGent - afdeling technologietransfer noemen. Deze afdeling houdt zich bezig met het aangaan van samenwerkingsverbanden tussen universiteit en ondernemingswereld.
De universiteit stelt knowhow e.d. ter beschikking (bijvoorbeeld licenties, patenten,...) en ontvangt hiervoor vergoedingen die in veel gevallen worden aangevuld met aandelenpakketten.
Bovendien verrichten verschillende vakgroepen en/of labo's onderzoeken of audits voor de ondernemingswereld waaruit middelen voortkomen. Momenteel zijn deze vergoedingen belachelijk laag, omdat de universiteit enkel de aanduidbare, gemaakte kosten en geen - of nauwelijks - surplus hierop aanrekent.

Verder wordt het hoger onderwijs algemeen toegankelijk door een systeem van studieleningen.
Hierbij denk ik - in het kort - aan het volgende:

Elke universiteit of hogeschool richt een 'Studiebank' op of één dergelijke bank kan ontstaan door samenwerking tussen universiteiten en hogescholen.
Het is geen bank die allerlei diensten aanbiedt maar mensen en ondernemingen kunnen er ethisch beleggen (studiefinanciering) op lange termijn. Wees gerust, binnen de kortste keren beschikken die 'Studiebanken' over miljarden euro's.

Elke student kan ten persoonlijken titel een studielening krijgen ongeacht de sociale achtergrond en waarborgen zijn niet vereist. De resultaten van het middelbaar onderwijs zijn de criteria om tot toekenning over te gaan.
De student draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de studies en zal bijgevolg sterk gemotiveerd zijn om de studies succesvol te beëindigen.
De terugbetaling van de studielening start pas twee jaar na beëindiging van de studies (al dan niet succesvol) zodat de afgestudeerde een professionele inloopperiode krijgt.

Bovendien kan deze 'Studiebank' ook fondsen ter beschikking stellen aan de eigen universiteiten of hoge scholen waarmee deze laatsten investeringen (terreinen, gebouwen, installaties, machines en uitrusting,...) kunnen uitvoeren.

Daarenboven kunnen deze 'Studiebanken' ook investeren in hun eigen afgestudeerden door bijvoorbeeld risicokapitaal (onder de vorm van eigen vermogen, achtergestelde leningen, converteerbare obligatieleningen,...)ter beschikking te stellen waardoor die banken op termijn ook inkomsten derven als holding.
Even mezelf citeren en dan volgende link

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...elid=GRM125IPD

Hoger onderwijs zonder subsidies kan zelfs zonder het principe dat ik hierboven uiteenzet.