Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße
Ik denk dat het aftakelingsproces van CD&V zeker zal doorgaan. Er is geen echt idee meer waardoor er geen nieuwe kiezers kunnen gelokt worden. Logischerwijze zou dat ook betekenen dat hun aanhang dus ook afkalft, een proces dat nu al 10 jaar bezig is. De aanhechting van NVA (een soort pleister op de wonde) heeff niet echt veel geholpen bij de vorige verkiezing. Ze verliezen sneller stemmen dan het kartel er kan bijwinnen. Dat als meest logische voortzetting.
Daarnaast zou normalerwijze de VLD electoraal moeten worden afgestraft. Niet alleen omdat ze falen een liberaal beleid in praktijk te zetten, maar ook al omdat een regerende partij in een coalitie zich per definitie "kapot" regeert.
SPa zou (licht) stemverlies moeten lijden omwille van tanende populariteit rond hun enige echte ster Stevaert en het intussen opgebrande enthousiasme rond Vandenbossche. Er zullen wel weer een hoop nieuwe SPA-stemmers bijkommen (jongeren van 18-21 jaar stemmen aanvankelijk sneller links) dus het verlies aan stemmen zal wel gedeeltelijk opgevangen worden.
Al die verloren stemmen zullen vermoedelijk naar het Vlaams Belang gaan.
|
Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt.
Ik denk, gezien het geen ze gepresteerd heeft, dat de VLD de grootste klap zal krijgen.
Normaliter zou ook de SP.a stemmen moeten verliezen, maar met de vreemdelingen op die lijst, zal zij stagneren of lichtjes vooruit gaan.