Los bericht bekijken
Oud 25 september 2006, 12:36   #48
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Als je de betrouwbare informatie uit deze links bekijkt staat er vooral dat de VS de Afghaanse mujaheddin steunde tegen de Sovjet-Unie (naar het bekende adagium: de vijand van mijn vijand is mijn vriend).
De Arabische Jihadisten, en zeker Bin Laden, waren (ook volgens de informatie in jouw links) vooral hun eigen agenten, met hun eigen agenda.

Waar het mij om ging is de volgende straffe bewering, die inderdaad vaak wordt herhaaldit slaat volgens mij nergens op. Bin Laden werd nooit door de CIA opgeleid, had hun financiële steun zeker nooit nodig.
Dat er kampen in Afghanistan waren waar zowel CIA-gesteunde Afghaanse mujaheddin als Arabische jihadisten rondliepen is best mogelijk.
Uit niets echter kan men afleiden dat Bin Laden in enige mate een CIA-man was, laat staan in de jaren 1990 nog was.
Je vroeg om meer informatie, dus heb ik je links gegeven van zowel mainstream media (de bbc), gerennomeerde denktanks (globalresearch) als ideologisch geïnspireerde sites. Ik beweer niet dat Bin Laden rechtstreeks door de CIA werd opgeleid, maar via de Pakistaanse geheime dienst hebben de VS zeker steun gegeven aan de strijd van Bin Laden en zijn medestanders tegen de USSR. Na 1989, toen Gorbatsjov zijn troepen terugtrok uit Afghanistan, hielden de VS en Al Qaeda op met objectieve bondgenoten te zijn. Na de Golfoorlog van 1991, toen VS-troepen in Saudi-Arabië gestationneerd werden, riep Bin Laden de VS en het Saudische koningshuis uit tot de nieuwe grote vijanden. In de jaren '90 was er zeker geen rechtstreekse steun meer van de CIA voor Bin Laden. Maar vanaf 1996 werden de Taliban gesteund door Pakistan en de ISI. Pakistan is al meer dan 50 jaar de "trouwste" bondgenoot van de VS in de regio, en krijgt financiele en militaire steun, ondanks het feit dat ze illegaal kernwapens hebben ontwikkeld en doorverkocht.

Maar dat Bin Laden zijn eigen agenda had, valt niet te ointkennen.