Los bericht bekijken
Oud 25 september 2006, 12:52   #154
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Tsja, aan jou om dat allemaal te ontkrachten. Maar blijkbaar vind je dat we stellingen als "gij weet er niks van!" als afdoende uitleg moeten aanvaarden?
Het is niet de gewoonte van B Plus, in tegenstelling tot van de BUB (zie geval Wilmots), om mensen op hun ledenlijst te plaatsen die daar niet van op de hoogte zijn en die daar niet mee instemmen. Onze leden zijn geen louter papieren leden, maar wel mensen met wie we regelmatig contacten hebben en onderhouden. Philip Heylen stond tot eind vorig jaar, met zijn goedvinden, op onze lijst. Philip Heylen was ondervoorzitter van de vzw "Belg en fier het te zijn", Secretaris van het Front voor een Unionistisch Federalisme en bestuurder van B Plus. Hij was van in het begin actief bij B Plus en ook aanwezig op heel wat vergaderingen. Verschillende directieleden van B Plus hadden daarnaast de laatste jaren regelmatig contacten en gesprekken IRL met hem, in het kader van B Plus.

Op de spreekavond van B Plus op 18.11.2004 werd hij uitdrukkelijk aangekondigd als bestuurder van B Plus met een advertentie in GVA. Hij heeft die hoedanigheid tegenover de media uitdrukkelijk bevestigd. Van gefluit tegen Heylen op deze spreekavond heb ik helemaal geen weet. Het zou mij bijzonder sterk verbazen in elk geval. Ik weet wel dat wij tijdens die spreekavond volgende citaten hebben kunnen noteren (staat op www.bplus.be):

Philip Heylen, Schepen voor Cultuur te Antwerpen (CD&V), op onze spreekavond dd. 18.11.2004
"Ik ben een federalist in hart en nieren."
"Het is een aberratie dat er nog altijd geen cultuurverdrag is tussen de Vlaamse Gemeenschap en de Franstalige Gemeenschap, terwijl Vlaanderen enerzijds wel cultuurverdragen sluit met de Duitstalige Gemeenschap, met Nederland, Frankrijk, enzovoort."
"Kunst en cultuur zijn niet gebonden aan taalgrenzen."

Zou het nog zo zijn dat hij voor een splitsing van werkgelegenheid gepleit heeft op die avond, dan zij het zo, ook al zou me dat verbazen op een avond die over cultuur ging. Maar Philip is niet de enige aanhanger van B Plus met die mening (zie ook Wilfried Martens), dus ik weet niet waarom er zo'n spel van gemaakt wordt. B Plus verenigt mensen die voor federalisme zijn, zonder dat die noodzakelijkerwijze over alle details van de staatshervorming akkoord zijn. Ons gemeenschappelijk standpunt is in elk geval dat we het federalisme niet beschouwen als een stap naar confederalisme of separatisme en dat we dit federalisme verder willen vervolmaken (o.a. door oprichting van een federale kieskring). Om het met de woorden van Philip Heylen zelf te zeggen:

"Sommigen beschouwen de Belgische federatie louter en alleen als een tussenstap op weg naar confederalisme en uiteindelijk separatisme. Hierdoor ondermijnen zij reeds elk slagen van de nieuwe staatsstructuur en dragen zij eventueel bij tot een politiek chaotische toestand, die hoe dan ook de homogeniteit van de deelgebieden niet in het minst zou versterken."

("Een andere visie op België", Front voor een Unionistisch Federalisme, juni 1995)

Ik hoop dat hiermee deze discussie over het al dan niet lidmaatschap van Philip Heylen gesloten kan worden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden