Los bericht bekijken
Oud 25 september 2006, 19:30   #29
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Over de ontwikkelingen in Vlaanderen ben ik niet echt op de hoogte, maar als ik hoor en zie wat er in Nederland aan de hand is begin ik me zorgen te maken.

Als ik in contact kom met VMBO-leerlingen (Middelbaar beroepsonderwijs) hoort men zinnen die voor minstens een deel uit vloeken, rascistische opmerkingen, en beledigingen bestaan. Ook is geweld tegenover een leraren en medeleerlingen niet meer ongewoon. Vaak zijn een gebrek aan discipline, gebrek aan kennis en een veel te groot gebruik van genotsmiddelen oorzaken hiervan. Ook de slechte opvoeding van ouders kan iets hiermee te maken hebben. Als z�*j de toekomst van ons land moeten zijn, emigreer ik liever.(Ik heb veel te maken met dit soort taferelen, aangezien ik zeer dicht bij een scholengemeenschap woon, en ook verhalen van buitenaf hoor).

Maar ook de volwassen generatie van nu kampt met dit soort problemen. Te veel laag opgeleiden, niet geïntegreerde allochtonen, verloederde wijken, en geen hoop op de toekomst. Ik vraag me af of in België dit soort gebeurtenissen ook plaatsvinden, en wat jullie daar dan aan doen. Want in Nederland gaat dit hélemaal de verkeerde kant op!

P.S: Op de Gymnasia in Nederland is het omgekeerde bezig; Er is zich een elite aan het ontwikkelingen die zich afscheidt van de asociale massa.
Zolang men blind blijft voor de realiteit zal er niets veranderen. Probeer gewoon even in de voetstappen van een ander te stappen, dan zal je misschien begrijpen en er anders over gaan denken.

Waaraan ligt het volgens jou? Aan de VMBO-opleiding? Aan de leerlingen die VMBO volgen? Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst eens kijkt hoe heel het onderwijssysteem in elkaar zit. Om te beginnen zijn er in het onderwijs geen gelijke kansen. Het verschil tussen de verscheidene richtingen en scholen is enorm. Ik zal het nu even over de scholen in Belgiê hebben. De kloof tussen ASO en beroepsonderwijs is enorm groot. Een kansarme die ASO zal meestal met heel wat probelemen te kampen krijgen.

Een paar voorbeelden:
-in het ASO is er zo goed als geen begrip voor gezinnen die betalingsmoeilijkheden hebben.
-er is nauwelijks begrip voor jongeren die problemen hebben (adhd,...)
-in het ASO gaat het bijna uitsluitend om presteren, er heerst vaak een nul-tolerantie. (Altijd in orde moeten zijn zoniet strafstudie, voldoen aan de eisen op vlak van kleding, kapsel,...)
-er wordt te weinig rekening gehouden met eventuele probelemen thuis.
-....

In het beroepsonderwijs gaat het er een stuk soepeler aan toe. Leerlingen mogen meer zichzelf zijn, men is er aan gewend dat sommige leerlingen het thuis niet breed hebben, niet altijd de nodige spullen mee hebben, niet altijd in orde zijn dus,....
De normen liggen er heel anders.

Wat is het gevolg van dit alles? Jongeren uit kansarme milieus zakken vaak af naar het beroepsonderwijs zelfs als ze de cappaciteiten hebben om een veel hoger diploma te halen. De jongeren voelen donders goed aan dat ze niet dezelfde kansen krijgen. Sommigen worden daar opstandig van, anderen laten zich mee sleuren door medeleerlingen die opstandig zijn.

Als je bedenkt dat sommige van deze leerlingen thuis ernstige problemen hebben zoals: grote geldzorgen, ouders met een drankprobleem, deurwaarders, een thuis dat chaotisch is, honger, ellende,.... dan is het niet vreemd dat deze jongeren zich gaan afreageren op school.

Ik ken heel wat van die zogenaamde "probleemjongeren" en kan je verzekeren dat een groot deel van hen problemen stelt doordat ze het vreselijk moeilijk hebben, door gebrek aan een beetje begrip voor hun situatie. De meeste "probleemjongeren" die ik ken hebben een hart van goud maar botsen constant op onbegrip.

Leer die "probleemjongeren" eerst eens persoonlijk kennen, dan zal je een heel ander beeld krijgen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden