Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Ik heb ook al een aantal signalen opgevangen van ontevreden basismilitanten...
|
Ik volg de politiek eigenlijk al zolang de SP in de Kamer zit, maar een verandering van de partijlijn is mij nog nooit opgevallen. Ik weet dus niet waarover die mensen ontevreden kunnen zijn, behalve het vrij cynische argument dat de SP te groot wordt. Sinds eind vorig jaar zijn er maarliefst 8.000 leden bijgekomen (van 27.000 tot 35.000 nu, de vierde partij in ledental en in de peilingen nu ook in stemmen), dus echt slecht staat het er nu ook weer niet voor.
Citaat:
Uiteraard, maar het gaat om eenvoudige concrete projecten, de SP begint zich nu in te laten met zaken waar linkse partijen weinig uitstaans mee hebben.
|
Zoals? Als je integratie bedoelt, is dat juist een belangrijk thema voor de mensen die traditioneel op de SP stemmen, nl. de mensen in de volkswijken. Iets waar die mensen dagelijks mee geconfronteerd worden m�*g je gewoon niet negeren en de SP wist dat 15 jaar geleden al. Overigens wint de SP nu ook steeds meer terrein onder linkse studenten en intellectuelen, die eigenlijk traditioneel vooral GroenLinks stemmen.
Citaat:
Ik vind het vreemd dat een partij als de SP zich wil profileren met het migratievraagstuk, en dat ze daar hun recente sprong voorwaarts aan danken.
|
Nou, dat is toch niet echt het punt waarop de SP zich profileert. Bij de SP gaat het vooral om de 'sociale wederopbouw', d.w.z. het opruimen van de puinhopen in de publieke sector (onderwijs, zorg, veiligheid, openbaar vervoer), een 'gelijke-kansenbeleid', zoals dat in Vlaanderen geloof ik heet, en ook de verbetering van de ('leefbaarheid' van de) woonomgeving. De SP is bijv. zowat de enige linkse partij die wil deelnemen aan het normen- en waardendebat.
Maar migratie is nooit het belangrijkste thema geweest. Het is alleen wel een belangrijk punt in de verkiezingscampagne en daarom wordt dat in de media veel behandeld. Toen bleek dat de standpunten van de SP strenger waren dan die van de andere linkse partijen en misschien heeft dat kiezers aangetrokken.
Ik denk zelf eigenlijk dat het vooral de waardering van Pim Fortuyn voor de manier van politiek bedrijven van de SP en Jan Marijnissen (daar waar hij alle andere partijen behalve het CDA heeft afgebrand) is geweest die ervoor heeft gezorgd dat de SP geen schade heeft opgelopen na de dood van Fortuyn. De SP zelf heeft Fortuyn namelijk wel bekritiseerd, maar alleen inhoudelijk en niet persoonlijk zoals Melkert (PvdA, "je wordt wakker en je ziet Le Pen, je wordt wakker en je ziet Fortuyn"), De Graaf (D66, die er Anne Frank bijhaalde) en Rosenmüller (GroenLinks, die Fortuyn o.a. extreemrechts noemde, hem aanviel op zijn manier van debatteren en een dag voor de moord nog beweerde dat hij geen enkel gevaar zou lopen in bepaalde wijken) deden.