Los bericht bekijken
Oud 26 september 2006, 15:24   #22
Hendrik GORIS
Burger
 
Hendrik GORIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Leieland, Zuid-Nederland
Berichten: 170
Standaard

Het artikel in DS van vorig weekeinde was wel gebaseerd op 1 twijfelachtige bron. De journalist heeft volgens het kabinet van Yves Leterme ook nooit nagevraagd op hetzelfde kabinet wat ervan aan was.

DS, informatie op uw niveau?

Verder wat betreft logo:

Persmededeling Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert Bourgeois
Brussel, 26 september 2006




Nieuw logo en communicatiestrategie voor Vlaanderen in het buitenland




Als Vlaams minister van Buitenlands Beleid wil Geert Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als

een moderne, dynamische natie, open op de wereld. Daar hoort ook een aangepaste
communicatiestrategie bij. Vooralsnog bestond er echter zelfs geen ‘beeldmerk’ of logo voor de
promotie van Vlaanderen in het buitenland. Dinsdag bracht minister Bourgeois daar verandering in. Op
een persconferentie onthulde de minister een gloednieuw ‘beeldmerk’ of logo van Vlaanderen voor
alle buitenlandcommunicatie. Het zal niet alleen gebruikt worden door de Vlaamse
overheidsinstellingen die in het buitenland communiceren (Toerisme Vlaanderen, FIT, Vlam…), ook
andere Vlaamse organisaties en private spelers zullen het desgevraagd kunnen gebruiken.
Met een multimediapresentatie illustreerde de buitenlandminister het ontstaan van het logo, de
boodschap erachter, de concrete toepassingen, enkele originele promotiegadgets, een
huisstijlhandboek... Maar tegelijkertijd kondigde hij ook nog andere communicatie-initiatieven aan,
gericht op buitenlanders. Zo benadrukte Bourgeois dat de lancering van het nieuwe logo enkel de
symbolische eerste steen vormt van een assertieve communicatiestrategie ter promotie van
Vlaanderen. Hij maakt ook nog werk van o.a. een eenduidigheid in de kernboodschappen van de
Vlaamse overheidsdiensten die in het buitenland actief zijn, grafische eenvormigheid (bvb. op het vlak
van websites), een ‘Wegwijsgids’ voor buitenlandse bezoekers, een gratis krant of magazine voor
buitenlanders….




Waarom een logo?

Het belang van een goede beeldvorming van Vlaanderen in het buitenland kan nauwelijks worden
overschat. Hoe men in het buitenland over ons denkt, is immers bepalend voor onze economische en
politieke relaties, voor de investeringen in ons land, voor ons toerisme, voor de interesse in ons
cultureel en wetenschappelijk aanbod... Kortom, voor alles wat de Vlamingen de wereld te bieden
hebben.
Vlaanderen heeft natuurlijk al een vlag. Een vlag is echter een historisch en tijdloos gegeven. Ze is
onveranderlijk en wordt van generatie op generatie overgeleverd. Een logo, daarentegen, is eigentijds
en kan mee evolueren met de trends en smaken van elk tijdperk.
Met dit logo wil minister Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als een sterk, hedendaags
‘merk’. En dit op een herkenbare en eenvormige manier. Een ‘nationaal merk’, zeg maar, voor een
brede waaier aan producten en diensten van en uit Vlaanderen.



Voor en door wie?

Het nieuwe logo is specifiek ontworpen voor de communicatie en promotie van Vlaanderen in het
buitenland. Tot op heden communiceerden diverse Vlaamse overheidsdiensten in het buitenland los
van en naast elkaar, met een grote variëteit in huisstijlen en kernboodschappen. Daarom werd het logo
ontworpen als gemeenschappelijk element in hun merkidentiteit en in hun bestaande communicatie.
In de praktijk zal het nieuwe logo grafisch ondergeschikt zijn aan het eigen, bestaande logo van de
organisatie of de dienst. Als sublogo vormt het een kwaliteitsvol herkomstlabel, een
‘appellation d’origine’, dat zegt: Dit is van Vlaanderen.”
Tegelijkertijd positioneert het Vlaanderen als modern en dynamisch, met een rijk en gevarieerd aanbod.
Dit nieuwe logo is dus niet het logo van de Vlaamse overheid, maar wel van Vlaanderen. Net
daarom kan het in de toekomst ook gebruikt worden door elke Vlaams organisatie of dienst die daarom
verzoekt. Daarvoor kunnen ze terecht op de website www.vlaanderen.be/internationaallogo waar ook
meer duiding gegeven wordt over het logo.


Wat zegt het logo?



De creatie van een nieuw logo is geen eenvoudige opdracht. Er kwam dan ook uitgebreid

vooronderzoek aan te pas met o.a. een analyse van de perceptie van Vlaanderen in het buitenland.
De uitdaging is om een bestaand, bekend beeld of symbool te gebruiken dat geassocieerd wordt met
Vlaanderen. Maar anderzijds moet dat beeld of symbool in de beeldvorming ook zulke ‘lading’ krijgen
dat Vlaanderen gezien wordt als een modern, open en dynamisch land.
Een tweede moeilijkheid is het benoemen van een gemeenschappelijke lading. Grondig onderzoek
naar de perceptie van Vlaanderen in het buitenland leverde een zeer breed palet aan beelden en
troeven van Vlaanderen op. Vanzelfsprekend willen verschillende partijen verschillende delen van die
perceptie benadrukt zien. Zo wil bijvoorbeeld de toeristische sector een ander beeld van Vlaanderen
oproepen dan de diensten die zich met exportbevordering bezighouden.
Beide uitdagingen vonden een oplossing. Vlaanderen heeft met zijn eigen vlag, de Vlaamse
Leeuw, al een sterk symbool. Door de opgebouwde bekendheid en herkenbaarheid is het nog steeds
van onovertroffen waarde voor de buitenlandcommunicatie.
In het huidige logo komt het vertrouwde beeld van de Vlaamse leeuw tot leven door het
samenvallen van verschillende puzzelstukken in diverse vormen en kleuren. Zo breekt het logo
niet met verleden en heden, en vormt het zowel een herkenbaar als een dynamisch, modern en kleurrijk
logo.
Het probleem van de gemeenschappelijke lading werd opgelost door niet te focussen op één troef,
maar net op het rijke gevarieerde aanbod dat Vlaanderen te bieden heeft op een kleine
oppervlakte.
Die grote variëteit wordt geïllustreerd door de verschillende puzzelstukken in alle kleuren en vormen. De
combinatie van een bekend en historisch Vlaams symbool, de Vlaamse Leeuw, met moderne, warme
kleuren verwijst dan weer naar Vlaanderens rijke verleden én onze toekomstgerichtheid.




De slagzin




Een Vlaanderen dat zichzelf gerespecteerd wil weten in zijn identiteit, respecteert vanzelfsprekend ook

zijn doelgroep. En dus werd de slagzin in vier talen ontworpen: Vlaanderen past je perfect, Flanders fits
you, La Flandre vous va bien, Flandern passt zu dir.
In elke taalversie wordt de lezer persoonlijk aangesproken: je, you, vous en dir, wat men in marketingtermen ‘client centred’ noemt. Geen slagzin dus die opschept over hoe groots, rijk of geweldig
Vlaanderen wel is, maar een onmiddellijke aanspreking met de vriendelijke belofte ”dat het tussen u en
Vlaanderen klikt”. Wat u ook zoekt, Vlaanderen heeft het in huis. Een korte, eenvoudige belofte,
rechttoe rechtaan, gemakkelijk uit te spreken en te begrijpen.
De slagzin sluit in elke taalvariant ook aan op het logo: zoals bij een puzzel vallen ook voor de
doelgroep de stukjes in elkaar.

Succes in het buitenland?
Nog vóór de definitieve goedkeuring ervan, liet minister Bourgeois het logo testen bij een panel van een
120-tal buitenlandse communicatiespecialisten uit een twintigtal landen. De reactie was quasi unaniem
positief. De meest aangehaalde appreciaties luidden “weerspiegelt verscheidenheid”, “knap samenspel
tussen modern en klassiek”, “elegant en prestigieus”, “een modern design voor een traditioneel logo”,
“straalt autoriteit uit” maar is ook “vriendelijk”... De enige kritische kanttekening die geplaatst werd, sloeg
op de vermeende “complexiteit” van het logo.




www.vlaanderen.be/internationaallogo


Persinfo:

Ben Weyts (woordvoerder minister Bourgeois)
02/552.70.08 – 0496/27.57.81 – [email protected]

__________________
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer.

Willem De Zwijger.

Laatst gewijzigd door Hendrik GORIS : 26 september 2006 om 15:38.
Hendrik GORIS is offline   Met citaat antwoorden