mijn broer is zelfstandige, en ik doe zijn boekhouding, dus k'weet waarover ik spreek, hij heeft een kleine winkel die "matig" draait, hij betaald 25.000 fr huishuur per maand + 3000 fr algemene kosten (water+elektriek+verwarming) zijn verzekering kost hem jaarlijks 14.000 fr en dan spreek ik nog niet over kleine kosten van onderhoud zoals lampen die vervangen worden of produkt om te kuisen of ruiten te kuisen.
huur en kosten van een bankontakt-terminal 50.000 per jaar en telefoon 2.500 fr per maand afbetaling lening bij de bank om te starten 10.000 per maand en sociale bijdrage 7000 bfr enfin als ik dat zo optel kom ik maandelijks gemiddeld aan 55.000 bfr kosten per maand....
om die over te houden moet hij minstens 600.000 bfr omzet draaien en dan heeft hij nog niets verdiend.......hij heeft géén firma-wagen of géén laptop of andere voordeeltjes.......
meestal haalt hij dit bedrag, dikwijls ook niet, als zijn huurkontrakt voorbij is gaat hij terug "werken" in het onderwijs.... vaste wedde en géén risico..... eneuhhh dat "alle" zelfstandigen rijk zijn.... t'ja probeer het hem eens wijs te maken......