Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
België zou moeten worden onderverdeeld in drie gewesten: het Vlaams Gewest (het huidige Vlaamse en Brusselse Gewest samen), het Waals Gewest (het huidige Waalse Gewest minus de Duitstalige Gemeenschap) en het Duitstalige Gewest.
Daarnaast kan je nog één gemeenschap oprichten: de Brusselse Franstalige Gemeenschap die enkel bevoegd is binnen de grenzen van het huidige Brusselse Gewest.
|
Het lijkt mij ook een goede gelegenheid het woord "gewest" af te schaffen, althans in de betekenis die het in België heeft gekregen. De oorspronkelijke betekenis van gewest is landstreek, een betekenis die in Nederland wordt gebruikt als wordt gesproken over de stadsgewesten (ooit bedoeld als voorloper van de stadsprovincies, die nooit kwamen). Het gaat dus om een veel kleinere eenheid dan de deelstaten die er in België mee worden aangeduid. Een deelstaat een gewest noemen minimaliseert dus eigenlijk de betekenis van deelstaat tot 'slechts een landstreek'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit in België bewust is gedaan.
In plaats van te spreken over "gewest", zou men onderhand beter eerlijk kunnen zijn en spreken over "bondsstaat" of "bondsland".