Los bericht bekijken
Oud 27 september 2006, 16:30   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Regine Beer : "Het VB vertelt dezelfde onzin als diegenen die mij oppakten"

In de aanloop naar de nakende verkiezingen, waar het schuimbekkende VB, de "design fascisten" onder ons, in enkele gemeenten bestuursmandaten wil binnenhalen, laat ik even één vd weinigen aan het woord die met veel geluk het fascisme en nazisme heeft overleefd : Regine Beer.

Regine Beer werd in 1944, als 22-jarig meisje, met het voorlaatste transport vanuit de Dossin-kazerne in Mechelen naar het uitroeiingkamp Auswitch-Birkenau gedeporteerd. Haar misdaad: haar vader was een Jood. In de Dossin-kazerne maakt ze voor het eerst kennis met de gruwel van het nazi-systeem. Vlaamse SS'ers maakten er de dienst uit. Omdat ze halfjoods is moest een commissie van Duitse studenten die "rassenkunde" studeerden na een voor haar vernederd onderzoek uitmaken of ze wel écht joods was. Op basis van schedelmetingen, kleur van de ogen, grote van de neus werd het definitieve oordeel geveld. Ze bleek voldoende joods en werd op transport gezet naar Auschwitz.
Na een verschrikkelijke reis kwam ze aan in het KZ van Auschwitz waar ze het nummer A 5148 in de arm werd getatoeëerd. Regine Beer werd een nummer. In het kamp zou ze verschillende malen op het nippertje aan de dood ontsnappen. In de rij voor de gaskamer werd ze er toevallig uitgepikt. Later werd ze ook geselecteerd, door het monster Dr. Mengele, berucht om zijn medische experimenten.

Regine Beer is 86 jaar nu, en heeft haar boek "Mijn leven als KZA 5148" opnieuw uitgegeven. Haar eerste boek, verschenen in 1992, was uitgeput. Vandaag werd het bewerkt door Paul De Keulenaar. Het is een document humaine, een waarachtige getuigenis én waarschuwing. Het toont het ware gelaat van elke extreemrechtse ideologie. In de jaren ‘70 stelde zij al "dat Were Di en de VMO groepen waren waartegen we moesten vechten". Voor haar was het klaar en duidelijk: "dit waren de afstammelingen van de mensen die haar in het contractiekamp hadden gestopt."

Regine Beer stelt:

"Het zijn vandaag weliswaar chique heren in maatpak, maar politiek en ideologisch komen zij daar vandaan." En met ‘daar vandaan', bedoelt ze klaar en duidelijk het extreemrechtse nazisme. "Vandaag, meer dan ooit, moet ik vaststellen dat ons werk (het blijven waarschuwen tegen extreemrechts en het VB) meer dan noodzakelijk is."

"De Joden waren de zondebokken gisteren, vandaag zijn dat de gastarbeiders, allochtonen, de politieke vluchtelingen. Kortom: het discours van het VB."

"Het fascisme is wel met wapens overwonnen, maar in de geest van vele mensen woekert het als een kanker verder. Hedendaagse politiek-economische en maatschappelijke problemen geven deze rechts-radicalen nog meer kans om hun ideeën, wensen en verzuchtingen kracht en vorm te geven."

Stof genoeg om eens over na te denken in de aanloop naar "8 october".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden