Ik vind dat die vrouw groot gelijk heeft.
Systematisch zie je hoe bijna alle vroegere clichés over joden nu op moslims worden toegepast.
Eerst was de jood de eeuwige leugenaar, nu is het de moslim die zogezegd altijd liegt tegen "ongelovigen". Eerst was de jood de grote samenzweerder achter de schermen die achter zowat elke mistoestand in de wereld zit, nu zijn dat de moslims. Eerst was het de jood (of "de comunist") die terroristische aanslagen pleegde, nu is het de moslim. Eerst was het de jood die in vermeende onmetelijke rijkdom terwijl de Duitse bevolking geen nagel had om aan zijn gat te krabben, nu is de plaatselijke Marokkaan die een dure auto heeft gekocht en merkkledij koopt. Enzovoort enzoverder.
Ook zijn er nieuwe clichés bijgekomen. Het klassieke verhaaltje over de jood was dat hij kinderen vermoorddde en hun bloed dronk. Ik vergelijk dat vaak met het hedendaagse fabeltje over dat de moslim geiten neukt, of nog erger, in navolging van Mohammed er geen probleem in ziet om met meisjes van 9 jaar te neuken. En dat terwijl moslims in de zaak Loubna Benaïssa net zo geschokt waren als de Belgen in de zaak-Dutroux. Maar ja, racisten die zien dat niet hé. Die WILLEN dat niet zien.
Erg instructief daarbij is dat extreem-rechts tegenwoordig haar verleden glashard ontkent en het in plaats daarvan projecteert op de tegenstander. De vele uiteenzettingen over de grootmoefti van Jeruzalem zijn niet te tellen, en uitgerekend George W. Bush heeft het tegenwoordig over "islamofascism", en dat terwijl zijn familie nota bene zelf zaken deed met de nazi's. (EN met de zgn. moslimfascisten trouwens.)
Kijk, ik weet best dat er ook gematigde mensen bij het VB zitten, die evengoed zouden kunnen opkomen bij VLD, CD&V of NVA. Met die mensen heb ik geen problemen. De vraag is alleen wie er aan de TOP van de partij staat, en wat voor gedachtengoed DIE mensen representeren. En aangezien het VB niet democratisch werkt, kan er dus nooit een machtswissel komen binnen die partij zonder dat de top het daar zelf mee eens is. Dus komt er geen machtswissel, en blijven de topmensen (en met name mensen zoals Filip Dewinter) volgens mij zeer dubieuze politieke figuren die ik liever niet aan de macht wil zien.
Laatst gewijzigd door Mamaloe : 27 september 2006 om 19:05.
|