Los bericht bekijken
Oud 28 september 2006, 09:55   #28
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik ken mijn geschiedenis beter dan je zou denken. Alleen slik ik geen onbewezen koek. Ik ben Vlaams nationalist en heb geen nazi voorouders. Dus: bullshit te beweren dat het VB nazaten zijn van nazi's.
Het is een interessante discussie: Is het VB een kind van het fascisme, is het een bastaard ervan, is het een adoptie kind ervan of is het de erfgenaam zonder bloedband van het nazisme en het fascisme?

Kijk: ik wil alle dagen aan tafel gaan zitten met iemand die een fascist is geweest, zoals bisschop Don Helder Camara, die dit verwerkt heeft en die is bijgedraaid. Die gast weet dat het fascisme iets is waar miljoenen voor zijn gevallen en door zijn gevallen. En die heeft dan uit zijn fouten geleerd.
Ik heb trouwens aan tafel gezeten met mensen die gecollaboreerd hebben, en ben hen gevolgd: Hugo Schiltz bijvoorbeeld. Maar die man kon beter het fascisme duiden en vertolkte tien keer zo verdraagzaam als ik een anti-fascistische houding.
Een gewaarschuwd man telt voor twee. Een vrouw vaak voor drie.
Leren uit de fouten van de geschiedenis is hard en zeer leerzaam. Dankzij onze fouten weten we hoe we het vooral NIET moeten doen.

Wie echter het verleden negeert heeft allicht geen toekomst. Wie niet bijleert loopt telkens opnieuw verloren. En wie geen geheugen heeft vergeet dat er gevaren zijn die je kunnen ombrengen.

Of het VB fascistoïde roots heeft is niet eens belangrijk. Of het in het verleden leden heeft gehad die de nazis hebben geholpen is nauwelijk relevant. Hoe ze dit verwerkt hebben, en hoe die colaborateurs dit verwerkt hebben: dat is de hamvraag. In alle partijen vind je mensen die boter op het hoofd hebben. Dit is slechts relevant als het een belangrijk kenmerk is van die partij. Het VB heeft een zuivering doorgevoerd en haar verbrande leden en mandatarissen wandelen gestuurd. Een belangrijk feit.

Maar de "window dressing" die het VB doorvoerde, is die oprecht? Wil men echt af van vreemdelingenhaat? Van de hunker naar elites, naar autoritair bestuur, naar ondemocratische bestuursvormen, naar dweperij met vooroordelen, naar extreem nationalisme, naar apartheidsstreven, naar xenofobie, naar etnocentrisme, naar allerlei vormen van discriminatie en racisme?

Spijtig genoeg is het verleden bij het VB blijkbaar NIET verteerd. Het blijft in hun hoofd spoken.
En fascistisch, zijn ze dat? Er blijft veel van over: het solidarisme, dat er de economisch-sociale theorie is komt rechtsstreeks van Mussolini...
Hun vakbondshaat, hun hang naar een corporatistische middeleeuwse technocratie.

Is er veel veranderd? De verpakking. Dat wel.

Wat me het meeste verontrust in de figuren die deze partij leiden is hun fanatisme. De gedrevenheid, de ongelofelijke absurde dweperij die een Dewinter en consoorten uitstralen is ziekelijk. Men merkt dat deze mensen heilig overtuigd zijn dat zij dragers zijn van het groot gelijk en over om het even hoeveel mensen zullen trappen (misschien zelf over hun lijken) om hun doel te bereiken.
Wat me verder laat denken dat ze het verleden niet hebben verwerkt is hun nazi methoden: Leugens en propaganda vervangen informatie en eerlijkheid nog steeds, zoals bij dr. Goebels.

En dan zie ik voor mijn ogen de uitgemergelde mensen bijde bevrijding van de kampen met wanhopige ogen zo voor mij staan. En dan denk ik: dat nooit meer.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 28 september 2006 om 10:17.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden