Open brief aan het ijzerbedevaartcommité.
Weg met de V van Verdraagzaamheid op de IJzertoren.
Toen mijn politieke vriend Lionel Vandenberghe de drie V's op de ijzertoren een andere betekenis ging geven waren er velen boos.
Er stond AVV VVK: Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus.
Lionel zegde dat die V's voortaan voor Vrede, Vrijheid en voor Verdraagzaamheid moesten staan. En velen waren boos
De kahtolieken? Bijlange niet! Die vonden in de drie woorden van Lionel de essentie van hun geloof terug.
De Blokkers? Inderdaad: die hebben iets tegen verdraagzaamheid en cultiveren onverdraagzaamheid: voor hun stond de eerste v voor Vlaamse kleinburgerlijkheid, de tweede v voor verzuring en de derde voor volgzaamheid aan de leider.
En ik: ik was BOOS. Ik was zelf razend. Ik kon er NIET mee lachen.
Ik heb zelf boze brieven gestuurd naar het Ijzerbedevaartcommité om mijn beklag te maken.
Omdat verdraagzaamheid een onverdraagzaam woord is.
Als ze je vragen:"Hoe zit het met je lief, je vrouw, je vrienden?" en je antwoord "Ik verdraag ze goed...". Zullen de wenkbrauwen omhooggaan, dacht je niet? Zeg je, door liefde overmand aan je geliefde :" Schat, ik verdraag je goed!". Je zal vliegen met je winkel!
Indien je zegt dat je iemand verdraagt dan wil dat zeggen dat je hem wel degelijk een "pain in the ass" vindt maar dat je er mee hebt leren leven.
Dus is verdraagzaamheid een
negatief iets. We kunnen het missen als de pest. Met mensen omgaan is hun leren lief hebben. Is leren inzien dat elke mens meer goed doet dan kwaad, meer te bieden heeft dan we denken, meer goed doet dan kwaad en uiteindelijk een broer, een zus een lief kan zijn. Een makker, een vriendin een schat. En we zijn ALLEMAAL zo!
Daarom: Stop de verdraagzaamheid! Schakel over op sympathie, op liefde, op vriendschap op kameraadschap op FUN.
En stop de verdraagzaamheid tegenover degenen die de naastenliefde willen vervangen door haat. Laat ze niet meer doen. Stop ze, hou ze tegen, scheld ze uit, sanctioneer ze, gebruik alle menswaardige manieren om ze de les te spellen, ze de bol te wassen ze de deur te wijzen! We kunnen ze missen! WEES ONVERDRAAGZAAM TEGEN DE HAAT!
Wie wil beminnen, wie wil kunnen beminnen spaart de roede niet. Kinderen altijd gelijk geven is ze tot monsters ombouwen. In een maatschappij de haters hun zin geven, laten doen is een maatschappij verbouwen tot een hel. Verdraagzaamheid geldt tegenover irritant gedrag, en is overbodig na een hartig gesprek. Als mijn vrouw te veel zaagt dan klaag ik dat aan, dan is de straf gruwelijk want dan zegt ze vlakaf welke stommiteiten ik weer aan het doen ben en dan wordt het probleem opgelost. Dan is er geen verdraagzaamheid meer maar een oplossing.
Verdraagzaamheid lost niets op: je moet het uitpraten. Je moet het oplossen. En je moet van mekaar houden.
Lionel, je bent een toffe gast, maar die v op de ijzertoren die moet een andere betekenis krijgen: VERSCHEIDENHEID.
En dat is een positief woord. Dat is RIJKDOM van geest, RIJKDOM van cultuur(en), RIJKDOM van leven. Vette, VLaamse Verscheidenheid!
LEKKER!