Discussie: WHO-top in Cancun
Los bericht bekijken
Oud 18 september 2003, 09:47   #33
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Verschillende 'linksen' pleiten uiteraard ook voor het afschaffen van handelsbarrières alleen blijkt uit de akkoorden telkens dat de EU & Vs (allebei, u leest het goed ), het zo draaien dat zij telkens hun eigen handel beschermen (puur protectionisme), hierdoor een dusdanig onevenwicht creëren waardoor men in een huidige situatie terecht komt dat de inwoners uit sommige MOL's (Minst Ontwikkelde Landen) hun dagelijks inkomen lager ligt dan een koe uit de Vs of Eu (elke dag worden deze beesten met 1 euro of dollar toegestopt door subsidies).
In feite zijn die subsidies niet zo'n onoverkoombaar probleem. De taxen wel. Die subsidies zorgen er ook voor dat ze in het zuiden goedkopere producten hebben. De taxen hebben het omgekeerd effect.

Daarnaast is het NIET zo dat volledige liberalisering ten goede komt aan de MOL's. Je mag me altijd het eerste gewas geven waarbij dat wél zo is. Jo Swinnen, Belgiës meest geciteerde econoom en groot voorstander van liberalisering van de landbouw kon mij het in elk geval niet geven.
Het is immers zo dat de boeren in de MOL's niet kunnen concurreren met landen als de VS/Argentinië en Brazilië omdat die landen een veel betere infrastructuur hebben (markten/havens én kapitaal voor traktoren, ...).
Daarom zou ik ook een groot verschil maken tussen het beleid van de VS en Europa. De VS heeft de laatste jaren alle interventies sterk verhoogd, Europa heeft met zijn "Everything but arms" akkoorden ervoor gezorgd dat de MOL's zonder taksen in Europa kunnen invoeren. De meer ontwikkelde landen moeten die taksen wél betalen.
Ik zeg niet dat gans het beleid van Europa goed is, want van bijvoorbeeld de bescherming op bananen gaan er per euro voor de boer 12 naar de bedrijven die de bananen in die landen importeren (van het verschil in marktprijs in de EU en de wereldmarktprijs). Maar denken dat volledige liberalisering die landen ten goede komt is fout.
Tot slot is het trouwens ook wel belangrijk om op te merken hoe onbelangrijk landbouw werkelijk is voor het inkomen/de economie van een land. Argentinië is een land dat enorm veel exporteert. Maar toch leven er zeer veel mensen in armoede. De minder ontwikkelde landen kunnen volgens mij beter meer energie steken in het ontwikkelen van industrie.
Daarvoor kan het wél goed zijn dat deze landen hun economie beschermen. China en Vietnam zijn twee landen met een sterk beschermde economie. En toch staan buitenlandse investeerders te trappelen om er te investeren. Er zijn nu eenmaal niet veel landen met 7% BNP-groei per jaar.