Discussie: Overheidspropaganda
Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2006, 20:00   #14
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek Bekijk bericht
Even een zo kort mogelijk (niet makkelijk ) stuk ivm overheidspropaganda. Ik haal hiervoor enkele feiten aan:

1. Studio Brussel 29-09: meteen na het 17u nieuws (of op het einde van, was moeilijk te zeggen) een item ivm...'de SPA'. Het ging over een verkiezingsstunt, als ik het me goed herinner, kon je telefonisch contact opnemen met kopstukken en hen vragen stellen. De overdreven aandacht op de publieke (en met belastinggeld betaalde) zenders voor links/SPA zal velen wel duidelijk zijn.

2. Maandblad ACV 'vakbeweging' 25-09: Een pagina-groot artikel ivm...de ramadan "Ramadan op het werk". Oa hoe je best vermijdt iets te drinken aan te bieden aan een Moslim en andere zaken om het hen 'gemakkelijk' te maken. Het zou zelfs een 'goed idee' zijn aanplakbrieven e.d. te gebruiken om iedereen 'op de hoogte' te brengen.

3. Weekblad 'Visie' 29-09: Op de voorpagina een grote advertentie voor '0110'. Nu dat de aap uit de mouw is weten we dat dit 'evenement' niet enkel 'goede' bedoelingen heeft, maar dus ook expliciet gericht is tegen bepaalde partijen en mensen met een bepaalde keuze viseert.

4. VRT nieuws gisteren (maar eigenlijk altijd): een item ivm de met een fatwa bedreigde leerkracht filosofie in Frankrijk krijgt nauwelijks of geen aandacht tijdens het 'journaal'. Als ik het goed heb zelfs geen tijdens het nieuws van 19u, vervolgens ergens vlak voor het sportnieuws tijdens de late uitzending (gedwongen, omdat VTM hier wel aandacht aan besteedde?). Er zijn zo talloze voorbeelden.

Mijn punt:

A. Er wordt hier duidelijk belasting- en lidgeld 'mis'bruikt om (linkse) overheidspropaganda te voeren. Kan dit zomaar? Blijkbaar wel. Wie zegt dat iedereen dezelfde mening is toegedaan en akkoord gaat met zulke praktijken en opvattingen?

B. Het gevaar bestaat dat sommigen niet meer 'zelfstandig' kunnen denken en een eigen mening vormen wanneer ze lange tijd aan zulke indoctrinatie praktijken worden blootgesteld...Opium voor het volk?

Oplossingen?
Geen cd's, merchandising e.d. meer kopen van de ons bekende artiesten, lidmaatschap van bepaalde 'organisaties' overdenken, het kopen van bepaalde dagbladen/kijken naar bepaalde zenders in vraag stellen. Buitenlandse dagbladen lezen is zeker geen slecht idee om op de hoogte te blijven van zaken die hier door de pravda's vakkundig weggefilterd worden.
Het afschaffen van publieke zenders is misschien nog de meest duurzame oplossing, want niet alleen links zal hier misbruik van maken. (Ze zullen, laten we hopen, ook niet eeuwig aan de macht blijven).

Maw; misschien ook maar een 'cordon sanitaire' aanleggen en op een even kinderachtige manier reageren?
In verband met jouw exposé zou ik jou (of iemand anders die wat tijd heeft) beleefd willen vragen om eens de volgende poll te organiseren: is er hier iemand op dit forum die door dit forum, de media of andere informatiebronnen recentelijk (pakweg de laatste 5 jaar) dusdanig van politieke visie en/of ideologie is veranderd dat dat ook zijn stemgedrag heeft beïnvloed.
Dát zou ik nu écht eens graag willen weten se...
Ik kan mij voorstellen dat de media-goeroe's die bij de hofhouding van elke politieke partij horen daar toch wel significante cijfers voor hebben/zoeken.