Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya
Jama heb je het nu over cultuur of religie? En welke cultuur? De arabische of islamitische? Bestaat die? Ik denk het niet.
|
Ok, ik zal proberen genuanceerder te reageren (kuch)

Bij veel islamieten is geloof/cultuur/staat 1 geheel.
Citaat:
En ik ben niet naief, ik hou gewoon niet van de veralgemeningen... 'hoofddoeken zijn gedwongen, om te provoceren...' dat is niet altijd zo en ik kan enkel uit mijn eigen ervaringen spreken, hoe het op een ander gaat weet ik begot niet dus hoe zou ik daar mijn mening kunnen over geven? Als ik het hier zo lees is mijn gemeente blijkbaar de enige waar fatsoenlijke moslims te vinden zijn, heb ik weer es geluk zeg!
|
Hoe komen die "veralgemeningen" tot stand? Door veelvuldig te worden opgemerkt. De grootste gemene deler bepaalt alles (toch het basisprincipe van de democratie, niet?)
En geloof me als ik U zeg: uw geluk is U gegund.
De arabische cultuur/wetenschap/filosofie stond op z'n hoogtepunt (veeeeel verder dan onze westerse cultuur) totdat de islam op de proppen kwam.
Citaat:
En in welke cultuur zijn er verschillen tussen man en vrouw? Denk dat de meeste het hier hebben over het verschil bij moslims maar dat is geen cultuur maar een religie. En dan nog, ik ben met een moslim getrouwd, nog niets van gemerkt dat ik minder waard zou zijn hoor..
|
Zo veel te beter. Ik zeg toch ook niet dat alle moslims slecht zijn? Maar wat ik me dan afvraag: waarom keren ze zich niet af (luidop) en nemen ze afstand van dat conservatieve gedoe?
Neem nu die christenen (ik ben er geen!). Daar zitten evenveel fanatieke en uiterst conservatie groeperingen als bij de islam.
Maar toch neemt het merendeel van die christenen openlijk afstand van dat fanatieke en middeleeuwse gedrag.
Citaat:
Enne btw, is het niet zo dat vrouwen hier voor dezelfde job nog steeds minder verdienen dan mannen? Is er in onze cultuur geen verschil tussen mannen en vrouwen? Doen bij ons de vrouwen nog steeds niet de meeste taken thuis ook al gaan ze ook fulltime werken?!
|
Inderdaad, het "glazen plafond". Schandalig.

Ik heb ook nooit beweerd dat de "westerse" cultuur feilloos is. Verre van, zelfs.
Maar hoe komt het toch dat wanneer een discussie over een bepaald gebruik/rite/geloof/cultuur wordt gevoerd, iedereen regelrecht in een wij/zij stelling terechtkomt?
De moslimgemeenschap (vergeef 't me: terug een veralgemening) heeft een veel groter solidariteitsgevoel dan ... kweenie.... de rest?
Geloof me, 't is dat solidariteitsgevoel dat de gematigde moslims de das omdoet.
Citaat:
Ik kan niet beweren dat ik 'hun cultuur' ken want een moslim-cultuur bestaat niet, er is een hemelsbreed verschil tussen de Marokkaanse, Syrische, Egyptische... moslims/cultuur om nog te zwijgen over Iran (zou jij toch ook moeten weten, niet?
|
Mmmm, daar heb je inderdaad een punt. Die Syrische ken ik niet zo goed. De Iranese daarentegen wel. De Iranese vluchteling (die ik ken(niet veralgemenen!)) was iemand die zich bijzonder vlot integreerde.
Hij was gevlucht omdat hij een paar probleempjes had met de inmenging van staat/cultuur/geloof. En de laatste 3 vooral met hem

En hij hoefde zijn mond niet dicht te naaien (maar dat is terug een andere discussie)
Citaat:
Dat jij geen religieuze symbolen wenst te zien in het stemlokaal is jouw mening,
|
Ah, juist: dat was de topic!
Citaat:
dat ik daar geen enkel probleem mee heb en niet begrijp hoe anderen daar problemen mee kunnen hebben is de mijne. Mag ik?
|
U mag!