(We zijn weer ver afgedwaald, merk ik.)
DAGBOEK: 28 september 2006
MODERNE MERKIDENTITEIT, ZONDER SCHROOM
Noël Slangen heeft zo zijn bedenkingen bij het nieuwe Vlaamse logo dat ik lanceerde. Zijn argumenten houden echter weinig steek.
Hij vindt het fout dat de Vlaamse Leeuw gebruikt wordt. Niet gekend in het buitenland, volgens hem. Voorafgaand onderzoek in het buitenland bewees het tegendeel. Waarom zouden we ons ook schromen om hét symbool bij uitstek van zes miljoen Vlamingen te gebruiken? Weg met die identiteitsschaamte!
Slangen zou eerder uitpakken met de aloude Vlaams schilders. Ook daar verschillen we grondig van mening. De oude Vlaamse meesters vormen inderdaad een Vlaamse troef, maar eenzijdig focussen op een troef uit het verleden is niet bepaald dynamisch of toekomstgericht. We moeten ons verleden koesteren maar Vlaanderen ook profileren als een moderne, toekomstgerichte natie, open op de wereld.
Wij kozen er voor om niet één Vlaamse troef uit te spelen, maar net de veelheid van onze troeven, gesymboliseerd door de veelkleurige puzzelstukjes. Want net daar ligt wellicht ons belangrijkste voordeel ten opzichte van het buitenland: Vlaanderen heeft een enorm gevarieerd, rijk aanbod op een zeer beperkte oppervlakte, met zowel kunst, cultuur en gastronomie als hoogtechnologie en design.
Het logo is tot slot op alle dragers en in verschillende afmetingen toepasbaar, zoals geïllustreerd in een omvattend huisstijlhandboek.
We legden het logo voor aan 120 buitenlandse communicatiespecialisten. Allen waren ze uitermate positief. Ik betwijfel dat Slangen het beter weet.
Elke week geeft de minister zijn kijk op de actualiteit in de rubriek "Dagboek". Eén adres: www.geertbourgeois.be