Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Als er iets dat ik op een half jaar politicsinfo.be en een jaar politics.be geleerd heb, dan is het wel dat je de islam bijna onmogelijk kan bestrijden als je ook zelf geen kritiek op het christendom geeft.
In tegenstelling tot het Jodendom, waar ze het idee van de ene God hebben uit overgenomen, zijn het beide "veroveringsreligies".
Nu is het christendom een religie die bijna geen wijzigingen hoeft te ondergaan om tot een universele religie te worden. De islam daarentegen is één van de meest knechtende ideologieën ooit.
Zolang echter gesproken wordt over "godsdienst" kan je de één niet voor de ander bevoordelen en de ander zeker niet veroordelen.
Enkel door de universele elementen te behouden verkrijg je een soort van eenvoudige universele leidraad, die als basis kan dienen voor het totstandbrengen van een nieuwe "Universele Verklaring".
Enkel door het christendom als godsdienst te vernietigen kan uit zijn as een nieuwe en universeel geldende morele code oprijzen.
Ik wil wel aannemen dat Jezus (of de personen die de leer toegedicht aan Jezus ontwikkeld hebben) deze universele morele code binnen hun toenmalige politieke en sociale context al dan niet intuitief of bewust en binnen de mate van het toen maatschappelijk haalbare zeer dicht benaderd hebben.
Het waren echter mensen als de geëxcommuniceerde Jood Spinoza die de universele boodschap uit het Oude en het Nieuwe Verbond gedistilleerd hebben.
Waar de kerninhoud van de Evangelies, daarin letterlijk door Jezus zo gesteld, niets anders inhoudt dan
1. God liefhebben en
2. De naaste liefhebben
(zie Matteus 22, 34-40),
zo hebben mensen als Spinoza "God" de universele definitie van "de natuur" of "al wat is" meegegeven.
In de 21ste eeuw luidt die universele boodschap dan :
1. Heb respect voor de natuur
2. Heb respect voor de medemens
Dit is een morele code die we gemakkelijk over de hele mensheid op de hele aarde van toepassing kunnen stellen.
|
Punt 2 "Heb respect voor de medemens" moet je volgens mij verruimen naar: " heb respect voor de menselijke waardigheid"
De menselijke waardigheid houdt ondermeer in:
- respect
- zelfbeschikking (souvereiniteit): bestaansrecht, vrijheid én recht op bestaansmiddelen zonder dewelke de mens nooit in volle vrijheid over zijn leven kan beschikken naar eigen keuze.
Het is duidelijk dat in een maatschappij die stoelt op deze universele morele code geen doctrinaire godsdiensten passen.
Net zomin als economische systemen waar natuur en mens ondergeschikt zijn aan 'hogere' belangen.