Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2006, 07:50   #4
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

[quote=joerihamvas;2050273]Gisteren bracht het programma EénVandaag op de Nederlandse televisie aan het licht dat de Nederlandse stemcomputers niet veilig zijn. Zo bleken de apparaten in een onbewaakte loods te staan, zenden de computers electromagnetische golven uit en is zo het stemgeheim niet gegarandeerd. Je kan via een simpele ontvanger de golven immers decoderen. De digitale revolutie in ons dagelijks leven brengt met zich mee dat we vandaag de dag alles met de computer en liefst dan nog via het internet willen doen. Documenten indienen en opvragen en ook stemmen. Maar is dat wel veilig? Zijn we wel zeker dat toestanden als in Florida zich niet kunnen voordoen in België? Nee, niet echt.
Zo strijdt VoorEva (Voor een Ethiek van de Verkiezings Automatisering) al jaren voor een echte democratische controle op onze stembusgang en voor een veilig stemsysteem. Maar veiligheid en bescherming van persoonsgegevens staan niet hoog op de politieke federale en gewestelijke agenda. We konden enkele dagen geleden in De Standaard lezen dat een grote meerderheid van de bevolking wel van thuis uit zou willen stemmen, via een internetverbinding en de electronische identiteitskaart. Men verliest dan wel het meest elementaire recht uit het oog; namelijk het stemgeheim. Maar gelukkig is dat nog niet mogelijk.

Wat is dan vandaag het probleem, en laat ons hopen enkel theoretisch?

Door de stemprocedure uit te besteden aan privébedrijven verliezen de overheid en de burgers de democratische controle op het tellen en communiceren van de stemmen. Verder is het systeem zelf heel gevoelig, aangezien men heeft gekozen voor de zogenaamde 'bankkaarten met magnetsiche strip' die de stem registreert. Deze registratie gebeurt echter zonder enig schriftelijk bewijs voor de burger. Theoretisch gezien kan het zijn dat de computer een andere stem registreert dan getoond op het scherm of dat je zelfs een virus in de computer binnenbrengt met je kaart. Door de kaart daarna te deponeren in de electronische urne, kan je enkel hopen dat je stem geteld zal worden.

Ik geef toe, het zijn allemaal 'theoretische vragen'. Maar wel vragen die prangender worden na de gebeurtenissen in Nederland. Hoog tijd dat er naar de mogelijke problemen gekeken zal worden. Ierland heeft immers niet voor niets besloten terug te keren naar de vertrouwde pen en papier.

Joeri Hamvas
http://www.joerihamvas.be
http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl[/quote] Daarjuist op de radio gehoord dat elektronisch stemmen in België ook niet betrouwbaar is. De stemmen van bvb. VLD zouden op bvb. CD&V/NV-A kunnen worden geplaatst zonder dat men het merkt. Het fijne ervan weet ik nog niet, maar ik ga eens naar de volgende nieuwsflash luisteren.

Laatst gewijzigd door Lodi : 6 oktober 2006 om 08:04.
Lodi is offline